Aanmelden Poëzieweek 2022: bestel vóór 10 november promotiemateriaal

Op donderdag 27 januari 2022 start de Poëzieweek in Vlaanderen en Nederland met de Gedichtendag. De week, die dit keer als thema heeft ‘Natuur’, duurt tot en met woensdag 2 februari. Ramsey Nasr schrijft het Poëziegeschenk. Bibliotheken die iets willen organiseren in het kader van de Poëzieweek kunnen activiteiten aanmelden en nog tot 10 november promotiemateriaal bestellen. In Bibliotheekblad 9 (Komt uit op 19 november) leest u een artikel over de poëzieweek.

De Poëzieweek is het grootste initiatief voor poëzie in de Lage Landen. Met een bundeling van grote en klein poëzie-activiteiten willen de organisatoren een groter bereik creëren voor poëzie.

Ramsey Nasr schrijft het Poëziegeschenk 2022. Het thema van de tiende editie is NATUUR en heeft als motto deze woorden van Nasr: ‘bloesemingen en overvloed’. We (her)ontdekken de poëzie in de natuur en de natuur in de poëzie. De bundel is tijdens de Poëzieweek verkrijgbaar in de boekwinkel bij aankoop van €12,50 aan poëzie.

Bibliotheken kunnen de poëzieweek aangrijpen om extra aandacht te besteden aan poëzie. Dat kan met bijvoorbeeld een set van 100 kleurrijke poëziekaarten (5 verschillende gedichten), poëzie-affiches of een set Poëziester-kaarten met lestip (geen Poëzieweek-materiaal). Bestellen kan tot en met 10 november 2021. Het materiaal wordt gedrukt op basis van het aantal bestellingen. Zowel scholen en bibliotheken in Vlaanderen en in Nederland kunnen campagnemateriaal bestellen via dit formulier.

Ook zal er in de loop van oktober digitaal beeldmateriaal voorhanden zijn, en vanaf 1 december 2021 is gratis lesmateriaal beschikbaar, net als een gratis ideeëngids voor bibliotheken. Bibliotheken kunnen hun activiteiten aanmelden om zo meer publiek te bereiken.

Volg de Poëzieweek op Facebook– en Instagram en gebruik de hashtag #poezieweek om de aandacht via sociale media te vergroten.

De Poëzieweek 2021 is een samenwerking van verschillende Nederlandse en Vlaamse organisaties, waaronder Poëziecentrum (Gent), Poëzieclub/Awater, Iedereen Leest, Stichting Lezen, Poetry International, De Schrijverscentrale, Literatuur Vlaanderen, Nederlands Letterenfonds, CPNB, Koninklijke Bibliotheek Nederland, Dichter des Vaderlands Nederland, Taalunie.