Alice Vlaanderen nieuwe directeur-bestuurder Bibliotheek Rotterdam

Per 1 juli start Alice Vlaanderen als directeur bij Bibliotheek Rotterdam. Zij volgt later dit jaar de huidige directeur-bestuurder Theo Kemperman op, die dan met pensioen gaat. Alice heeft een lange geschiedenis bij de gemeente Rotterdam waar zij meerdere management- en directieposities bekleedde binnen het sociaal domein, onder andere bij Cultuur.

Als projectdirecteur was Alice eindverantwoordelijk voor de organisatie van het Songfestival in gaststad Rotterdam en voor de organisatie van Koningsdag 2023 in Rotterdam. Daarnaast is zij toezichthouder bij een aantal culturele organisaties.

‘Ik werk met veel liefde aan onze mooie stad. De bibliotheek, een laagdrempelige voorziening die tot in de haarvaten van de samenleving verankerd is en een enorm aantal bezoekers trekt, is van grote betekenis voor de bewoners van de stad door de toegankelijkheid en de verbinding die zij legt tussen kunst, cultuur en andere maatschappelijke domeinen. Die bijdrage is uniek en inspireert mij enorm. Ik heb veel zin om met de medewerkers, bewoners en partners in de stad te werken aan de bibliotheek van de toekomst’.

‘Verbinder pur sang’
Namens de voltallige Raad van Toezicht van Bibliotheek Rotterdam geeft Hans Kamps als voorzitter aan verheugd te zijn met de komst van Alice Vlaanderen. ‘We hebben met Alice een toekomstig opvolger van de huidige directeur binnengehaald met een warm hart voor Rotterdam. Alice hebben wij leren kennen als iemand met verstand van zaken, die in het bezit is van een uitstekend netwerk. Zij is een verbinder pur sang, die de bibliotheek nodig heeft om te blijven vernieuwen en haar belangrijke maatschappelijke functie ook in de toekomst te vervullen’.

Warme overdracht
Van 1 juli tot 19 november volgt een periode van warme overdracht van de huidige directeur-bestuurder Theo Kemperman aan Alice Vlaanderen. Theo Kemperman benadrukt de unieke gelegenheid die zich voordoet om een korte tijd samen op te trekken: ‘ik ben er trots op dat we dit op deze manier kunnen doen. Zo is er tijd voor kennismaken en inwerken op een aantal belangrijke dossiers, zoals de verbouwing van de Centrale Bibliotheek en het schrijven van een volgend meerjarenbeleidsplan. Ik kijk ernaar uit om Alice te mogen verwelkomen.’