Bibliotheek Bollenstreek en partners lanceren erfgoedlessen ‘Oegstgeest in de middeleeuwen’

De gemeente Oegstgeest heeft de wens uitgesproken om de kinderen van de basisscholen in Oegstgeest meer te leren over het lokale erfgoed. De Bibliotheek Bollenstreek, De Historische Vereniging Oegstgeest (HVO), Stichting Osger Support (Osger), en de Cultuureducatiegroep zijn samen aan de slag gegaan om een ‘serous game’ te ontwikkelen voor groep 3 t/m 8 met aansprekende verhalen voor de kinderen. Hiervoor is er gebruik gemaakt van serious game platform Bibendo. Een nieuw ontwikkeld platform aangeboden voor alle Nederlandse bibliotheken door de NBD Biblion.

Ook de leerlingen en leerkrachten mochten uiteraard meedenken over de lessen. Er is gekozen voor een lesprogramma in drie stappen: een voorbereidende les in de klas, een les op locatie (de serious game) en een verwerkende les in de klas. HVO en Osger doken de geschiedenis in om ervoor te zorgen dat de belangrijkste verhalen worden gedeeld en beleefd. Drie locaties vormen de basis vormen voor de erfgoedlessen. De lessen sluiten naadloos aan bij de kerndoelen van de geschiedenismethodes op de basisscholen.

De lessen zijn te volgen voor de kinderen van groep 3 tot en met 8 en kosten 1 euro per kind. . De groepen 3 en 4 gaan naar Kasteel Oud Poelgeest om te leren over het kasteel en natuurlijk de geheimen die er te vertellen zijn over dit bijzondere gebouw. De groepen 5 en 6 ontdekken alles over de vroegere burcht Oudenhof, nu bekend als het Irispark. Ze ontdekken hoe de naam Oegstgeest tot stand is gekomen en wat de vikingen te maken hebben met dit gebied. De groepen 7 en 8 maken kennis met Willibrord rond het Groene Kerkje. Ze worden uitgedaagd om te leren denken als gids en over het kerkje te vertellen aan andere bezoekers.

De afsluiting van het project is tevens de start van het daadwerkelijk uitvoeren van de erfgoedlessen. De lessen zijn te boeken door alle basisscholen in Oegstgeest via de websites Verwonder om de Hoek – Waar kinderen hun passies ontdekken of bij www.bibliotheekbollenstreek.nl/onderwijs. De Bibliotheek Bollenstreek zal de lessen begeleiden. De serious games op locatie zijn tevens buiten schooltijd te spelen. Hiervoor kan contact worden opgenomen met de Bibliotheek Bollenstreek via de leesconsulent van de vestiging Oegstgeest via https://www.bibliotheekbollenstreek.nl/organisatie