Bibliotheek Den Haag biedt gratis huiswerkbegeleiding aan middelbare scholieren

(Video’s onder bericht)

Den Haag telt ruim 30.000 middelbare scholieren.* Niet iedereen heeft de mogelijkheid om na schooltijd thuis te leren of huiswerk te maken. Het ontbreekt bijvoorbeeld aan een rustige plek om ongestoord te werken, ouders kunnen niet helpen en digitale verleidingen als TikTok en Snapchat houden leerlingen van het werk. Gemeente Den Haag wil álle leerlingen in het voortgezet onderwijs de kans bieden hun talenten te ontwikkelen en een goede schoolcarrière te doorlopen. Om kansenongelijkheid tegen te gaan wordt er daarom gratis huiswerkbegeleiding aangeboden bij Bibliotheek Den Haag.

Directeur Sam Hermans: “Eén van de taken van de bibliotheek is het bieden van educatie en ontwikkeling. Dat doen we op allerlei manieren, waaronder gratis huiswerkbegeleiding, zodat elke middelbare scholier gebruik kan maken van extra ondersteuning.”

Plannen, overhoren en gratis internet
In de Centrale Bibliotheek en in de vestigingen Transvaal, Bouwlust, Schilderswijk, Escamp, Moerwijk en Leidschenveen, en bij twee vestigingen van stichting Jeugdwerk en na de herfstvakantie bij twee vestigingen van Wijkz in Laak wordt er huiswerkbegeleiding aangeboden. Minimaal twee middagen in de week kunnen leerlingen uit de buurt er terecht om met een huiswerkbegeleider hun huiswerk te maken en te leren voor toetsen. De huiswerkbegeleider helpt bijvoorbeeld met het plannen van schoolwerk, leert samenvatten, overhoort en er kan gebruik gemaakt worden van de computer en gratis internet. Huiswerkbegeleiding helpt bij het ontwikkelen van studievaardigheden (‘leren leren’), maar is géén bijles.
“We hebben de capaciteit om grotere aantallen leerlingen te verwelkomen in onze bibliotheken, dus we geven deze activiteit graag meer bekendheid. Bijkomend voordeel van huiswerkbegeleiding in de bibliotheek is dat we het belang van lezen en andere activiteiten van de bibliotheek onder de aandacht kunnen brengen. Als een leerling klaar is met het huiswerk, sluiten we de middag af door te lezen”, zegt Sam Hermans, directeur van Bibliotheek Den Haag. Saskia van der Kamp, programmaleider Huiswerkbegeleiding vult aan: “Omdat we weten dat ouders en leerlingen vaak in de eerste periode van een nieuw schooljaar tegen uitdagingen aanlopen, besteden we nu in de aanloop naar de herfstvakantie extra aandacht aan het bekendmaken van onze gratis huiswerkbegeleiding.”

Tiktok, Whatsapp en Snapchat grootste afleider bij huiswerk
Uit onderzoek** onder de huidige deelnemers van de huiswerkbegeleiding bij Bibliotheek Den Haag kwam naar voren dat:
– vooral de telefoon – met name de apps (resp.) Tiktok (34%), Whatsapp (31%) en Snapchat (27%) hen stoort bij het doen van schoolwerk. Voor 60% van de deelnemende leerlingen is de telefoon de grootste afleider;
– voor 30% zijn dat hun broers en zussen die ook thuis zijn;
– veel leerlingen voor het schoolwerk volledig op zichzelf zijn aangewezen; een derde van de leerlingen geeft aan dat hun ouders weinig tot niet kunnen helpen met overhoren, plannen of de vakken;
– de gratis huiswerkbegeleiding in de bibliotheek bij maar liefst 75% van de huidige deelnemers voor hogere cijfers heeft gezorgd;
– de huiswerkbegeleiding bij 11% hoe dan ook het gevoel van stress heeft verlaagd.

Samen huiswerk maken is bovendien gezellig én het zorgt dat leerlingen kennismaken met leeftijdsgenoten die ze anders misschien niet snel zouden tegenkomen. Het blijkt dus handig én slim om gebruik te maken van de gratis huiswerkbegeleiding die Bibliotheek Den Haag aanbiedt.

[*] https://denhaag.incijfers.nl/dashboard/nl-nl/overzichten/onderwijs.
[**] Onderzoek onder 60 huidige deelnemers van de huiswerkbegeleiding bij Bibliotheek Den Haag.

Overige interessante bronnen met betrekking tot huiswerkbegeleiding:
Onderwijsraad (2021). Publiek karakter voorop. Den Haag: Onderwijsraad