Bibliotheek Deventer promoot gezond leven met project ‘Voel je Goed!’

Foto: Brooke Lark / Unsplash

Als je moeite hebt met lezen en schrijven is het vaak lastig om informatie over gezonde voeding te kunnen vinden en begrijpen. Daarom is de Bibliotheek Deventer succesvol gestart met het gezondheidsproject ‘Voel je Goed!’. Een project ontwikkeld door Stichting Lezen en Schrijven. Het project loopt tot en met eind juni.

Op een laagdrempelige manier wordt in de Buurtfabriek in wijk Voorstad Deventer aan een gemotiveerde groep deelnemers uitgelegd hoe je verstandig en verantwoord met voeding kunt omgaan. Voedingscoach Loes Aarnink geeft les uit een leer- en werkboek in eenvoudige taal. Net zo belangrijk, wordt naast het opdoen van kennis aandacht besteed aan bewegen. Er wordt in de pauze gewandeld en tussen de leermomenten door geven de betrokken taalvrijwilligers energizers voor een gezonde afwisseling. Vorige week ging het werkboek zelfs helemaal niet open omdat de hele ochtend gedanst werd in de workshop ‘Dansen met Taalpasjes’ van Donna Daflaar, Coaching Colorful Human. Door al deze activiteiten groeien de gezondheidsvaardigheden en het zelfvertrouwen van de deelnemers. En dat is precies wat we de bibliotheek met dit project wil bereiken.

Bij het project zijn ook diëtisten van Diëtheek Deventer betrokken. Elke deelnemer heeft de mogelijkheid om in 4 consulten persoonlijk advies op maat te krijgen. In mei gaat de groep met de diëtist naar een supermarkt voor informatie, weetjes en slimme tips. Zo kun je bijvoorbeeld met een beperkt budget gezond en afwisselend koken. Dat wordt dan ook het thema van de volgende workshop binnen dit project; lekker en gezond koken met een beperkt budget met Marije Woertman van ‘De leukste Lunch’.

‘Het mooie van dit project is dat de groep een half jaar lang wekelijks op dinsdagochtend bij elkaar komt. Deze regelmaat is een investering om tot gedragsverandering te komen. Plus er is tijd om elkaar te leren kennen, te motiveren en aan te moedigen om goede voornemens vol te houden. Ondertussen zijn we met taal bezig in het boek, in gesprekken en tijdens de workshops. De taalcomponent in dit project loopt als rode draad door alle activiteiten, van het lezen en toepassen van een recept tot het schriftelijk bijhouden van een eet- en beweegdagboek. Naast het overig aanbod basisvaardigheden van Bibliotheek Deventer worden de deelnemers ook geïnformeerd over mogelijke taallessen bij  formele taalaanbieder TopTaal. Zo willen we een doorgaande lijn creëren tussen non-formeel en formeel taalaanbod.’