Bibliotheek Noord Fryslân medeorganisator Literair Festival Harlingen (25 juni)

Bibliotheek, boekhandel en museum in Harlingen organiseren samen op 25 juni de tweede editie van het Literair Festival Harlingen. Het wordt dit jaar nog mooier en groter dan een jaar geleden. Het programma is inmiddels vastgesteld en de kaartverkoop is gestart. Het belooft een prachtig, afwisselend festival te worden, met grote namen uit de Nederlandse literatuur, maar ook lokale dichters, schrijvers en muzikanten.

Vorig jaar was het prachtig weer en ook dit jaar hoopt de organisatie op een mooie zomerdag, want het festival vindt voor een groot deel in de tuin achter Voorstraat 54/56 plaats. Op het buitenpodium staat onder andere Nelleke Noordervliet. Deze grande dame uit de Nederlandse literatuur, die onlangs nog een Gouden Ganzenveer won, biedt een kijkje in de keuken van haar schrijverschap. Na haar stapt Joost Oomen het podium op, dichter, schrijver, drummer, performer én -volgens de Volkskrant- het literaire talent van 2021. Ook auteur (Boven is het stil en De omweg) en columnist (voor o.a. Trouw) Gerbrand Bakker komt naar Harlingen. Net als Michel Krielaars (jarenlang Rusland-correspondent en nu chef boeken van NRC Handelsblad).

Ook binnen is van alles te doen. In de topstukkenzaal van het Hannemahuis vertellen uitgever Hille Faber en vertaler Friduwih Riemersma over het uitbrengen van De hichte beklimme wy, de Friese vertaling van het wereldberoemde inauguratiegedicht van Amanda Gorman. Die vertaling kwam er niet zonder slag of stoot, een bijzonder verhaal. Ook Sigrid Kingma, dichter van Fryslân, treedt op in de topstukkenzaal. Verderop in het museum, op het binnenpodium staat muzikant Esther de Jong met nummers over liefde, (ver)dwalen en hartpijn. En ZEA en Tsead Bruinja sluiten hun gezamenlijke Skuorre- en Tsjerketoer af op het Literair Festival Harlingen.

In de bibliotheek kunnen bezoekers doorlopend kijken naar of spelen met robotjes, greenscreen en 3D-printer. En bezoekers die even de handen uit de mouwen willen steken, kunnen een korte workshop wild writing volgen. Wie vorig jaar het festival bezocht, zal een aantal namen herkennen. Zo vroeg de organisatie Jankobus Seunnenga, dichter en muzikant (of poëet en droogkloot, zoals hij zichzelf noemt), ook dit jaar voor een optreden. Vorig jaar stond hij samen met Dick Vestdijk (de zoon van) op de planken, dit jaar neemt hij Joop van der Linden van de Amsterdam Klezmer Band mee. Ook Ronald Ohlsen, een echte Vestdijk-kenner kan dit jaar niet ontbreken.

Praktische informatie
Literair Festival Harlingen vindt plaats op zaterdag 25 juni in en achter museum, boekhandel en bibliotheek aan Voorstraat 54-56 in Harlingen. Het festival duurt van 16.00 tot 22.00 uur. Voorafgaand is de besloten uitreiking van de Anton Wachter Prijs. Tickets voor het festival kosten 10 euro en zijn verkrijgbaar bij Boekhandel Van der Velde Harlingen en online bij de bibliotheek: ontdekdebieb.nl/literairfestival.

Anton Wachter Prijs
Voorafgaand aan het festival is de uitreiking van de Anton Wachter Prijs 2022, de prijs voor het beste Nederlandstalige literaire prozadebuut van de afgelopen twee jaar. Annemarie Haverkamp won de prijs in 2020 en interviewt Simone Atangana Bekono, de winnaar van 2022 bij aanvang van het festival. Scholieren van RSG Simon Vestdijk doen een dichtwedstrijd en als de winnaars durven, biedt het Literair Festival Harlingen hen een podium om de gedichten ten gehore te brengen, als start van het festival.

De oorsprong van het festival
Al jaren organiseert Centraal Comité 1945 de Anton Wachter Prijs. Maar toen het comité in 2020 liet weten de prijs niet meer te kunnen organiseren, werd de bibliotheek gevraagd om de organisatie over te nemen. In samenwerking met de gemeente, Boekhandel Van der Velde en het Hannemahuis heeft de bibliotheek besloten er een jaarlijks festival van te maken. Waarbij eens per twee jaar ook de Anton Wachter Prijs voor het beste literaire prozadebuut wordt uitgereikt. Vorig jaar was de naam van het festival Literair Festival Vestdijk, maar de naam is vanaf nu Literair Festival Harlingen.