KopGroep Bibliotheken organiseert online ‘meezinguurtje’

Op 12 mei zal KopGroep Bibliotheken online een ‘meezinguurtje’ organiseren dat live via Facebook te volgen is. Zangeres Evelien van Leeuwen zal dan een programma met reisliedjes brengen. Evelien van Leeuwen zingt al enige tijd iedere tweede dinsdag van de maand in School 7, de centrale vestiging van KopGroep Bibliotheken, een uur lang Nederlandstalige liedjes rondom een bepaald thema, waarbij iedereen mee mag doen. Vanwege de coronamaatregelen was dat na 16 maart echter niet meer mogelijk in de oorspronkelijke opzet, reden waarom KopGroep Bibliotheken zocht naar een alternatief in de vorm van een online meezinguurtje. De eerste online versie in april bleek zo’n succes dat er gekozen is voor een vervolg. Op 12 mei presenteert de zangeres tussen drie en vier uur vanuit de (nu lege) theaterzaal van School 7 voor de gedwongen thuiszitters een muzikale rondreis met meezingers als ’Viva España’, ‘Zomer in Zeeland’ en ’Een reisje langs de Rijn’. ‘Iedereen kan het live via Facebook volgen en gezellig meedoen vanuit de eigen huiskamer,’ aldus KopGroep Bibliotheken.

Overigens organiseert KopGroep Bibliotheken – komende donderdag 14 mei – online ook een kunstlezing. Het gaat om een lezing van Krzysztof Dobrowolski-Onclin over de barok, en meer in het bijzonder over Caravaggio en Bernini, die eigenlijk in april in School 7 had moeten plaatsvinden, mede naar aanleiding van een tentoonstelling over beide kunstenaars in het Rijksmuseum. De lezing kon vanwege de coronamaatregelen in april niet doorgaan en ook het Rijksmuseum is momenteel gesloten, maar de bibliotheek heeft nu besloten het online te doen. De lezing is op donderdagavond van 19:30 tot 21:30 uur gratis te volgen via Zoom, waarbij afbeeldingen worden getoond en de mogelijkheid geboden wordt tot het stellen van vragen. ‘Een cadeautje van de bieb, omdat we voorlopig nog geen activiteiten met publiek mogen organiseren,’ aldus KopGroep Bibliotheken