Bibliotheek Salland schenkt Nederland Leest-boek bij afhaalmaaltijden

Wie in de gemeenten Raalte, Olst-Wijhe en Ommen bij bepaalde horecagelegenheden een afhaalmaaltijd bestelt, krijgt daar sinds begin december het geschenkboek van Nederland Leest – Het zwijgen van Maria Zachea van Judith Koelemeijer – bij cadeau. De actie is een initiatief van Bibliotheek Salland, die daartoe een samenwerking is aangegaan met de afdelingen Ommen en Salland van Koninklijke Horeca Nederland.

Bibliotheek Salland was tijdens de Nederland Leest-periode noodgedwongen twee weken dicht, waardoor het geschenkboek van Judith Koelemeijer niet meer cadeau kon worden gedaan aan bezoekers. Mede om de lokale restaurants een steuntje in de rug te geven in deze ook voor hen moeilijke tijd besloot de bibliotheek tot een actie waarbij de boekjes gratis worden weggegeven bij een afhaalmaaltijd. Bibliotheek Salland en de regionale afdeling van Koninklijke Horeca Nederland gingen hiertoe een unieke samenwerking aan. Restaurants kunnen zich aanmelden en krijgen een stapel geschenkboeken, die ze cadeau mogen geven aan hun eters. Er zijn nog honderden boeken beschikbaar. Op dit moment zijn er veertien restaurants die meedoen.

Jetze Dam, programmamanager van Bibliotheek Salland, zegt over de actie: ‘Door de coronamaatregelen kunnen restaurants en eetcafés nu alleen maar maaltijden bezorgen of laten afhalen. Bij ons zijn de bibliotheken wel open, maar het is een stuk rustiger dan normaal. Juist in zo’n tijd is het prachtig als je samen de mensen iets extra’s kan geven. We hopen dat we iedereen zo snel mogelijk weer mogen verwelkomen in de horeca en in de bibliotheken. Tot die tijd doen we samen ons uiterste best om iedereen een zo fijn mogelijke tijd te bieden.’ Dam zegt verder: ‘Restaurants verzorgen afhaalmaaltijden, dus bedachten wij: laten we via die weg het boek gaan verspreiden en op die manier nieuw publiek met lezen in aanraking brengen.’

De bibliotheek heeft aan de actie nog een speciale aanbieding gekoppeld: de lezers van het geschenkboek kunnen een gratis proefabonnement nemen.