Bibliotheek Veenendaal en leerlingen Ichthus College strijden tegen eenzaamheid

Photo by Nubelson Fernandes on Unsplash

(Bericht geupdate op 4 oktober)

De Week tegen Eenzaamheid wil helpen het taboe op eenzaamheid te doorbreken. Leerlingen van Ichthus College Veenendaal organiseren daarom op woensdagmiddag 2 oktober een escaperoom en pubquiz speciaal voor jongeren van 12 t/m 17 jaar bij de Bibliotheek in De Cultuurfabriek.

Op het Ichthus College in Veenendaal wordt sinds dit schooljaar het nieuwe schoolexamenvak PGP op de havo gegeven. PGP staat voor PraktijkGericht Programma, wat inhoudt dat de leerlingen in klas 4 en 5 kennis maken met beroepsgroepen voor hun toekomst. Leerlingen volgen verschillende modules en doen concrete opdrachten bij externe opdrachtgevers, zoals in dit geval bij de Bibliotheek Veenendaal.

Week tegen Eenzaamheid
De Week tegen Eenzaamheid helpt het taboe op eenzaamheid te doorbreken en mensen te activeren. Dit gebeurt door eenzaamheid op de agenda te zetten, bespreekbaar te maken en mensen meer bewust te maken van het thema. Daardoor kunnen meer mensen eenzaamheid signaleren en in actie komen, bij zichzelf of met anderen, om daarmee uiteindelijk eenzaamheid te verminderen of voorkomen. Meer bibliotheken organiseren tijdens deze week activiteiten.

In gesprek gaan
Naast deze actie zijn medewerkers van de bibliotheek (samen met medewerkers van de gemeente Veenendaal, Veens Welzijn, Netwerk voor Jou, Humanitas, QuaRijn en Impegno) in gesprek gegaan met mensen om eenzaamheid bespreekbaar te maken. Op deze manier hebben mensen kennis kunnen laten maken met de verschillende inloopactiviteiten in Veenendaal en hun een hart onder de riem kunnen steken.