Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd doorslaand succes: al 135 inzendingen

Natuurlijk had de redactie van Bibliotheekblad verwacht dat we wel wat inzendingen zouden krijgen voor de Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd, maar zoveel… Dagelijks komen er gemiddeld 10 inzendingen binnen. De variatie is groot: verhalen, gedichten en een enkele songtekst of spoken word.
De stand staat inmiddels op 135 inzendingen (14 juli) en men kan tot en met 1 augustus inzenden.
Nog wat statistiekjes: de jongste inzender is 7 jaar en de oudste is 87 jaar. Een bewijs dat de bibliotheek voor iedereen leeft!

Het grote aantal inzendingen zorgt er wel voor dat we een strenge voorselectie moeten doen. Het is voor de juryleden onmogelijk om zoveel inzendingen te bekijken. Daarom wordt de voorselectie gedaan door Bibliotheekbladredacteur, cultureel schrijver en literatuurdeskundige Anne van den Dool. Ook juryleden Menno Goosen (hoofdredacteur) en Ardjan Noorland houden zich hier mee bezig.

Waar wij bij de voorselectie opletten?
Allereerst kijken wij of de inzending wel iets met de bibliotheek te maken heeft. Het thema is natuurlijk: Wat betekent de bibliotheek voor jou? Het is best opvallend dat sommige inzendingen werkelijk niets met de bibliotheek te maken hebben. Verder kijken we naar de reactie die het verhaal of gedicht bij ons oproept. Een opsomming van wat een bepaalde bibliotheek zoal te bieden heeft (soms zelfs letterlijk overgenomen van een website) roept natuurlijk veel minder emoties op dan een verhaal waarin ingegaan wordt hoe de bibliotheek iemands leven heeft veranderd.

Beoordeling door jury
Na 1 augustus zullen de inzendingen die door de voorselectie gekomen zijn gedeeld worden met de juryleden. De juryleden ontvangen een beoordelingsformulier met criteria waar maximaal 100 punten (maximaal 10 punten per onderdeel) mee te behalen zijn. Tijdens de juryvergadering die in september plaatsvindt, zullen we onder de bezielende leiding van juryvoorzitter Gerdi Verbeet de winnaars selecteren.
En op 1 november wordt tijdens de uitreiking bij NBD Biblion (tegelijkertijd met de Bibliotheekawards) bekend gemaakt wie de winnaars zijn. (Tevens te volgen via een livestream)

Boekje
Er zal ook een boekje gemaakt worden met de mooiste inzendingen. Dit boekje ontvangen de abonnees van Bibliotheekblad samen met het november/decembernummer, maar het zal ook los te bestellen zijn. En uiteraard ontvangen de inzenders wiens verhaal gepubliceerd wordt, ook een boekje.