Bibliotheekmedewerkster schrijft boek met ervaringsverhalen

Daklozen die tassen vol met kleren naar binnen slepen. Of zelfs een halve pannenset. Iemand die met klem komt informeren waar het oosten is. Omdat hij moet bidden, en wel in de toiletruimte. Een man op zoektocht naar waargebeurde verhalen over bedreigingen van jonge vrouwen. Een chique mevrouw die beweert dat er zenuwgas in het gebouw wordt geblazen om mensen te bedwelmen en hen zo gemakkelijker te kunnen beroven. Rondhangende jongen, ouderen en zelf kleine kinderen, even ‘gestald’ door hun ouders. Waar dit allemaal plaatsvindt? In de bibliotheek! ‘Je zou er een boek over moeten schrijven’, zeiden de familieleden en vrienden van de auteur. En dat leidde tot: HieperdeBIEB Hoera! (Ik had mijn bril niet op).
Met als ondertitel: Waargebeurde verhalen uit de bibliotheek. Het boek is uitgegeven bij uitgeverij Boekscout.

HieperdeBIEB Hoera! Is geschreven door Annika Vleuten, maar dit is een pseudoniem. De echte naam van de auteur, maar ook de bibliotheek waar het zich afspeelt, is bij de redactie bekend. De keuze voor een pseudoniem heeft te maken met het feit dat Annika als bibliotheekmedewerker ook best heftige dingen heeft meegemaakt, waar we later in het interview op terugkomen. ‘Ik wil niet door deze mensen gestalkt worden of nog erger… Vandaar mijn beslissing om onder een pseudoniem te schrijven. Deze beslissing heb ik genomen nadat ik met enkele collega’s hierover gepraat had.  Als je op mijn naam of gezicht zoekt kom je mij al snel online tegen. Ik ben met mijn bibliotheekwerk makkelijk online te vinden.’

In Bibliotheekblad 3-2023 (Komt uit op 24 maart) lees je een uitgebreid interview met ‘Annika’.

Titel: HieperdeBIEB Hoera!
(Ik had mijn bril niet op)
Ondertitel: Waargebeurde verhalen uit de bibliotheek
Auteur: Annika Vleuten