Bibliotheken in het Vlaams regeerakkoord

(Bron: VVBAD)

Het Vlaams regeerakkoord 2024-2029 is tot stand gekomen. Op zaterdagochtend 28 september kwamen de politieke partijen N-VA, Vooruit en CD&V tot een compromis. Eén waarin de bibliotheken in Vlaanderen een belangrijke rol krijgen.

De Vlaamse regering wil volop inzetten op het decreet bovenlokale cultuurwerking en nieuwe intergemeentelijke samenwerkingsverbanden Cultuur van onderuit ondersteunen. In die samenwerkingsverbanden is er een bijzondere rol weggelegd voor de bibliotheken, die als knooppunt tussen de lokale, bovenlokale en Vlaamse Gemeenschap zouden fungeren.

Daarnaast maakt de regering een speerpunt van leesbevordering, met een belangrijke centrale maatschappelijke rol voor bibliotheken. Hierbij wil men financiering voorzien die tot een duurzaam en effectief beleidsdomeinoverschrijdend beleid leidt. Het plan ‘Een Leesoffensief voor Vlaanderen’ zou hiervoor dienen als leidraad.

In het onderzoek naar de financiële slagkracht van de Vlaamse bibliotheken, dat werd uitgevoerd door het BoekenOverleg, werd duidelijk dat de bibliotheken steeds meer maatschappelijke opdrachten met steeds minder middelen opnemen. Daarin wordt ook verwezen naar het belang van een overkoepelend bibliotheekbeleid. Bibliotheken en leesbevordering vormden dan ook een speerpunt in het memorandum van het BoekenOverleg, dat de gezamenlijke belangen van de boeken- en letterensector behartigt.

Vanuit de VVBAD vroegen we om de erkenning van het fijnmazige netwerk van de bibliotheken en hun belangrijke maatschappelijke rol. Door de bibliotheken hun rol in zowel de samenwerkingsverbanden als in het leesbeleid te benoemen, worden ze bevestigd in het nut van hun fijnmazig netwerk met een sterke professionele werking. Meer informatie kan je vinden in het VVBAD-memorandum

Download hieronder het volledige Vlaamse regeerakkoord