Bibliotheken van De Plataan en De Bollenstreek bieden weesgedichten een thuis

In het project Weesgedichten is de lokale bibliotheek het Weeshuis waar je een weesgedicht adopteert voor op jouw raam. Wat beweegt programmamakers van bibliotheken om mee te doen met Weesgedichten en hoe pakken ze het aan? Wouter van Heiningen, Corinne Drescher en Rianne Lamboo doen een boekje open. (Bibliotheekblad berichtte al eerder over weesgedichten. Lees het vorige artikel HIER.

Wouter van Heiningen is directeur van De Plataan, de bibliotheek met de vestigingen Maassluis, Vlaardingen Centrum en -Holy en Den Hoorn. Hij is naast zijn directeurschap zelf dichter en schrijver van een dagelijks poëzieblog Zichtbaar Alleen en organiseert regelmatig poëzie events. Wij vroegen hem waarom hij besloot mee te doen met Weesgedichten.
“Nou, ik heb zelf al een grote interesse voor en bevlogenheid over poëzie. En dit vond ik een geweldige manier om de poëzie echt onder de mensen te brengen. Het is gratis voor de adoptieouders met een raam aan de straat, dat maakt het super toegankelijk en voor heel veel mensen zichtbaar.”

Rianne Lamboo, op de foto onderaan, is programmamaker van bibliotheek de Bollenstreek, die meedoet met de vestigingen Noordwijk en Noordwijkerhout, Oegstgeest, Lisse en Sassenheim. Zij besloten mee te doen: “omdat we het een ontzettend mooi initiatief vinden, waarmee we de Bollenstreek graag laten kennismaken met poëzie. Elk jaar organiseren we in de poëzieweek activiteiten die aansluiten bij het thema, maar we kijken ernaar uit het dit jaar groter aan te pakken. We vinden het heel waardevol dat jong en oud op straat in contact komen met poëzie. Hopelijk worden mensen verrast door de gedichten die zij plotseling overal tegenkomen.”

Corinne Drescher organiseert het programma voor De Plataan in Vlaardingen. Ze blijkt Weesgedichten mooi te combineren met een bestaande lokale dichters groep:
“We hebben in Vlaardingen ‘Dichter bij Vlaardingen’, een hele leuke club mensen die ook gedichten schrijven tijdens poëziemiddagen en -avonden. Zij vinden het geweldig! Dus het is een nieuwe groep om mee samen te werken. En het project is een nieuwe manier om meer poëzie in de bibliotheek te brengen. ‘Dichter bij Vlaardingen’ kiest ook samen met ons de 5 lokale dichters die we kunnen toevoegen aan onze digitale bundel voor adoptie.” Ze vervolgt wat haar aanspreekt in het project. “Het ziet er ook leuk uit, die raamgedichten, mensen staan er even bij stil, en ook voor je ontwikkeling is het goed. Ik gebruik poëzie bijvoorbeeld ook in mijn andere werk als docent, voor taalontwikkeling in de klas, als verhalen bijvoorbeeld te lang zijn. In de klas lees ik dan gedichten voor en dan gaan we in op de woorden.”

En hoe pakken jullie het nu aan? Hoe krijg je de gedichten bij de mensen thuis?
Rianne: “ We willen veel aandacht besteden aan de Weesgedichten in de Bollenstreek en misschien zelfs een route promoten. We hopen dat hieruit mooie contacten ontstaan en verbinding tussen mensen die elkaar op straat treffen tijdens de route.”

Wouter legt uit dat ze digitale poëziebundels uitkozen via Weesgedichten.nl. Ze geven er via hun nieuwsbrief, de socials, website en persberichten bekendheid aan om mensen in hun gebied te verleiden adoptieouder te worden: “Voor het aanbrengen van de raamgedichten denk ik dat we contact leggen met het kunstcentrum of er mensen zijn die dat kunnen en willen. Daarnaast gaan we, via een open uitnodiging, mensen vragen zich te melden, als ze ook willen beletteren. We kijken ook binnen de eigen gelederen we of er medewerkers zijn die dat willen. Corinne vult aan: “We bieden hen ook de Workshop Handletteren aan!”

Meer informatie is HIER te vinden.

Wouter van Heiningen, directeur van bibliotheek De Plataan.

Rianne Lamboo, programmamaker van bibliotheek de Bollenstreek.