Bibliotheken regio IJmond / Kennemerland werken samen met Nova College

Foto: Kinga Cichewicz / Unsplash

(Video onder bericht)

Zo’n 20 tot 30% van de studenten op het mbo is laaggeletterd. Hun geringe taalvaardigheid vormt vaak een obstakel om de opleiding te volgen en daarna werk te vinden. Het Nova College wil daarom meer aandacht voor leesbevordering tijdens de studie. In het project ‘Nova Leest’ werken het Nova College, de Bibliotheek Zuid-Kennemerland, de Bibliotheek IJmond-Noord en de Bibliotheek Haarlemmermeer samen. Aureen en Elsbeth, werkzaam bij de Bibliotheek Zuid-Kennemerland, leggen uit wat het project inhoudt.

Wat is Nova Leest?
“Nova Leest is een leesbevorderingsproject op het Nova College. Onderdeel hiervan is dat de docenten tijdens hun lessen met de klas lezen, omdat de studenten dat thuis vrijwel niet doen. De Bibliotheek heeft aantrekkelijke boeken gekocht voor het Studiecentrum, maar ook onderzocht welke opleidingen er allemaal zijn én wat studenten leuk vinden om te lezen. We proberen boeken te kiezen die met hun (toekomstige) werk te maken hebben en natuurlijk passen bij wat ze leuk vinden om te lezen. De studenten blijken veel te houden van boeken gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar ook van thrillers of levensverhalen van bekende of onbekende mensen. Door verhalen te lezen, leer je jezelf beter kennen, maar leer je ook je te verplaatsen in een ander,. Ook leer je tijdens het lezen veel nieuwe woorden. Hoe vaker je voor je plezier leest, hoe gemakkelijker het gaat. Kortom, je wordt er slimmer van.”

Waarom is het belangrijk dat de Bibliotheek hieraan meewerkt?
“De Bibliotheek staat natuurlijk vol met interessante boeken. De medewerkers van de Bibliotheek weten veel van boeken en kunnen persoonlijk advies geven. Als lezen niet zo makkelijk gaat, is het belangrijk dat het boek niet moeilijk of saai is. Daar helpen we de docenten Nederlands van het Nova College mee. De school beheert zijn eigen boekencollectie en wij kunnen daarover adviseren. We zorgen in overleg met de docenten en het Studiecentrum voor nieuwe boeken, die aansluiten bij de interesses van de studenten en de onderwerpen die in de klas aan bod komen. Zo is er altijd wat nieuws te lezen!”

Welke reacties krijgen jullie?
“De docenten zijn blij dat ze leuke boeken in de klas hebben. Vooral als het past bij de opleiding! Docenten en studenten waarderen ook de rust in de klas tijdens het lezen. Even geen andere afleiding! Eén docent vertelde zelfs dat hij merkte dat de studenten na het lezen ook meer geconcentreerd met andere opdrachten aan de slag gingen. Een student zei: “Op school lees ik wel. Thuis niet.” Door de klas in te gaan en de docenten te spreken, leer je de groepen ook echt kennen. Je kunt hen persoonlijk aanspreken, tips geven en doorvragen.”

Hoe ziet de toekomst van Nova Leest eruit?
“Het afgelopen schooljaar was natuurlijk erg lastig door de coronacrisis. Ineens waren de studenten niet meer op school. Het ritueel van het lezen in de klas en de boeken is er niet meer. En voor docenten was het lastig om online les te geven. Sommige docenten zijn doorgegaan met lezen tijdens hun lessen; andere gaven aan dat ze te weinige tijd hebben om te lezen tijdens schooltijd. Als alternatief hebben de Bibliotheken vlogs gemaakt over bepaalde thema’s en tips voor docenten om deze te verwerken in een lees- of schrijfopdracht. Maar het blijft een uitdaging. De Theateropleiding van het Nova College heeft podcasts gemaakt over boeken. Hiermee hopen de docenten dat sommige studenten geïnspireerd raken en het boek thuis gaan lezen. Volgend schooljaar hopen we dat het weer live kan, in de klas. Nieuwe boeken zijn in ieder geval ingekocht.”

Waarom vinden jullie dit zo leuk om te doen?
“We willen graag dat de studenten, al is het door één boek of verhaal, (weer) plezier in lezen krijgen. Nieuwsgierig worden! We horen het van docenten en de onderwijsassistent van het Studiecentrum als studenten enthousiast zijn over een boek. En dan zijn we heel blij.”