Burgemeester Dijksma luidt nieuwe campagne Bibliotheek Utrecht in

Burgemeester Sharon Dijksma leest haar dochter voor in de bieb. Foto: Jelmer de Haas

Een kwart van de kinderen dreigt laaggeletterd van school te komen. Van jongsaf lezen helpt dit te voorkomen. Met de campagne Wie dit leest wil Bibliotheek Utrecht alle kinderen van Utrecht gratis lid maken van de bibliotheek en kinderen stimuleren meer te lezen. Burgemeester Sharon Dijksma maakte ook haar jongste kind gratis lid van de bibliotheek.

Wie dit leest
Nederlandse kinderen krijgen meer taal op zich afgevuurd dan ooit: honderden WhatsAppberichten, de ondertiteling op Netflix of de achterkant van een pak hagelslag. Maar omdat korte berichten lezen en boeken lezen niet hetzelfde betekent voor je brein, neemt de taalvaardigheid jaarlijks toch af. Met de campagne ‘Wie dit leest, kan ook een boek lezen’ benadrukt Bibliotheek Utrecht dat als je die korte berichten kunt lezen, je ook in staat bent een boek te lezen.

Alle kinderen van Utrecht gratis lid
De ambitie voor 2022 is duidelijk: ieder kind in Utrecht is lid van de bieb, gaat de pas gebruiken en gaat lezen. De bibliotheek zal de komende tijd zoveel mogelijk Utrechters, scholen, bedrijven en organisaties uit de educatieve, culturele en maatschappelijke sector bij de campagne betrekken. Burgemeester Sharon Dijksma draagt haar steentje bij, sinds vandaag zijn alle drie haar kinderen lid.

Sharon Dijksma, burgemeester Utrecht: “Vandaag maakte ik ook mijn jongste dochter lid van de bibliotheek. Ik hou ervan om haar voor te lezen en ik wil graag dat ze straks keuze genoeg heeft om zelf boekjes uit te kiezen. Ik weet dat van jongs af elke dag lezen bijdraagt aan een betere basis voor een vervolgopleiding of toekomstig werk. Alle Utrechters verdienen gelijke kansen en daarom raad ik iedereen aan lid te worden van de bieb.”

1000 woorden per jaar
Juist in het jaar dat Utrecht 900 jaar bestaat, start Bibliotheek Utrecht deze campagne. Geletterdheid van de Utrechtse burgers is een belangrijke voorwaarde om te bouwen aan de toekomst van de stad. In Nederland is zo’n 1 op de 6 mensen laaggeletterd. In Utrecht dreigt een kwart van de kinderen laaggeletterd van school te komen. De oplossing voor laaggeletterdheid is simpel: lezen, lezen en nog eens lezen. Niet alleen berichten op WhatsApp en sociale media, maar ook boeken. Wie iedere dag een kwartier in een boek leest, leert gemiddeld 1000 extra nieuwe woorden per jaar (Mol & Bus, 2011). Bovendien hebben kinderen die lezen een beter inlevingsvermogen, een groter oplossend vermogen en presteren ze beter op school. Ze hebben uiteindelijk een betere startpositie in de maatschappij.