CPNB eigenaar lezerscommunity Hebban.nl

Stichting CPNB neemt lezerscommunity Hebban.nl over.
Met het leesplatform als onderdeel van de CPNB worden krachten gebundeld en kan het collectieve boekenvak de Nederlandse lezer nog beter bereiken en inspireren om meer boeken te lenen of kopen. “Door de samenwerking met Hebban.nl, een platform met meer dan 600.000 bezoekers per maand, kunnen we onder andere lezers meer dan ooit attenderen op de bibliotheek en de evenementen die zij organiseren”, aldus Eveline Aendekerk, directeur van Stichting CPNB.

Hebban.nl is opgericht met als doel lezers méér, leuker én beter te laten lezen. Zij doen dit door lezers te inspireren en te helpen bij hun boekenkeuze. De lezerscommunity wil het leesplezier bevorderen door te informeren, te inspireren en te enthousiasmeren. Mede door het organiseren van online leesclubs, reading challenges, boeken- en cadeautippers en verschillende prijzen zoals de Hebban Debuutprijs en Het Beste Boek van het Jaar. Ruim 215.000 leden worden dagelijks voorzien van het laatste boekennieuws, interviews met auteurs en boekrecensies door zowel recensenten als leden van het platform.

Nederland laten lezen
Dat sluit naadloos aan bij de missie van stichting CPNB om meer Nederlanders een boek te laten lezen. De lezerscommunity speelt dan ook een belangrijke rol in de reeds ingezette strategie ‘de lezer centraal’ die de basis is van de leesbevorderende merken van de CPNB, zoals de Boekenweek, Kinderboekenweek, Zomerlezen en Nederland Leest. Bij deze campagnes gaan CPNB en Hebban.nl extra acties en content aanbieden, inspirerende leesclubs en reading challenges spelen daarbij een grote rol. “Hebban.nl is het beste platform om je te laten inspireren over boeken en schrijvers. Zeker nu de boekhandels gesloten zijn en bibliotheken enkel een afhaalloket hebben, is het een fantastische plek om je volgende boek te ontdekken en je ervaringen met andere leden te delen”, zegt Aendekerk.

Losstaand en onafhankelijk
In eerste instantie blijft Hebban.nl een losstaand en onafhankelijk onderdeel. Er wordt gezamenlijk gekeken hoe het lezersplatform nog meer kan aansluiten bij de CPNB en het collectieve boekenvak. “Het is in ieder geval een goede zaak dat we Hebban.nl, de grootste lezerscommunity van het land, als thuisbasis van het boekenvak hebben”, vertelt Aendekerk. “Een plek waar mensen elkaar inspireren en verschillende nieuwe boeken ontdekken. Een platform om het leesplezier te bevorderen. Daar heeft het hele boekenvak wat aan; of je nu een bibliotheek, boekhandel of schrijver bent. We zouden wel gek zijn om dat niet in te lijsten: een plek om direct interactie met de lezer aan te gaan.”

Ondersteuning voor de bibliotheek
Hebban.nl probeert de bibliotheken al een aantal jaar zo veel mogelijk te ondersteunen, onder andere door middel van een online component als toevoeging aan de Nederland Leest campagne. “Het platform biedt een mooie kans lezers nog beter te leren kennen. Als bibliotheken hun leden betrokken krijgen bij Hebban.nl, kunnen de invloeden van de bibliotheek goed in kaart worden gebracht”, vertelt Sander Verheijen, general manager en hoofdredacteur van Hebban.nl. “We willen bibliotheken, voor zo ver wij kunnen en zij dat willen, ondersteunen. Bijvoorbeeld door het organiseren van online leesclubs. Ook zijn we in gesprek met de bibliotheek Utrecht om te kijken naar de mogelijkheid om evenementen te organiseren. We gaan dus graag het gesprek aan met iedereen in het collectieve boekenvak om te onderzoeken waar behoefte aan is.”

(Onderstaande illustratie is ook te downloaden als pdf. Dan is de leesbaarheid beter.)