De Bibliotheek Eindhoven schaft robotarm aan met hulp van ASML

De MakersPlaats, de werkplaats van de Bibliotheek Eindhoven, heeft sinds kort een robotarm, tot groot plezier van de jonge gebruikers van de MakersPlaats.

Activiteiten rondom digitale vaardigheden zijn binnen de bibliotheek een steeds belangrijker onderdeel van het aanbod. De MakersPlaats beschikt al over een aantal computerprogramma’s waarmee kinderen kunnen leren programmeren, maar het ontbrak aan startklare hardware om de koppeling te maken tussen programmeren en de fysieke wereld.

Na wat onderzoek viel de keuze op de Dobot Magician Lite: een compacte, maar degelijke robotarm voor het leren programmeren van robots. Omdat zo’n robotarm een flinke uitgave is voor de bibliotheek, ontstond bij Joost Leeuwesteijn (een van de vrijwilligers van de MakersClub en zelf software developer) het idee om de financiering mogelijk te maken via ASML. Als onderdeel van duurzaamheidsactiviteiten op het gebied van vrijwilligerswerk en donaties aan goede doelen, verdubbelt het bedrijf donaties van medewerkers aan door hen zelf gekozen organisaties. Het online platform Bright Funds werd door Joost ingezet als crowdfundingsplatform. Het benodigde bedrag voor de robotarm was – met dank aan een flink aantal collega’s – binnen een maand bij elkaar.

“Bij het testen van de robotarm zijn al meerdere ideeën ontstaan om ook buiten de MakersClub activiteiten te organiseren. De Dobot kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij een ouder-kind workshop, tijdens een Artificial Intelligence-workshop of programmeermiddag. Op deze manier kan een grotere groep kinderen gebruikmaken van de robotarm. Geweldig dat kinderen hier nu mee kunnen experimenteren!”, geeft Joost Leeuwesteijn aan.

De MakersPlaats en de MakersClub
De MakersPlaats in de bibliotheek in De Witte Dame heeft allerlei apparatuur en gereedschappen waar kinderen van alles kunnen maken. Tijdens de wekelijkse MakersClub op de vrijdagmiddag en de zaterdagochtend gaan kinderen volop aan de slag met 3D-printers, een lasersnijder, soldeerbouten, een naaimachine en diverse handgereedschappen. Al doende ontwikkelen de jonge bezoekers op deze manier ook hun digitale vaardigheden; de analoge kant is minstens zo belangrijk.