De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen  bezoekt het mobiele IDO-loket ZBBUZZ in Zeeland en de sociaal-juridische dienstverlening van ZB Bibliotheek van Zeeland

Van links naar rechts: Lucia van Driel, adviseur onderwijs/cultuur gemeente Veere, wethouder Bert Tuk van gemeente Veere, Reinier van Zutphen Nationale Ombudsman, Jan Geldof inwoner van Vrouwenpolder, Henk Kosters adviseur ZB Bibliotheek van Zeeland, Johan Bos informatiemedewerker IDO ZBBUZZ

De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen bracht afgelopen woensdag een bezoek aan de ZBBUZZ, het mobiele loket dat in Zeeland alle dorpskernen bezoekt van de kleine gemeenten Noord-Beveland en Veere. ZBBUZZ is het mobiele loket waarmee alle kernen van Veere en Noord-Beveland wordt bezocht met de dienstverlening van IDO, Taalloket en waar allerlei andere digitale vragen worden  beantwoord.

Het bezoek was een initiatief van de directeur van de  VOB, Klaas Gravesteijn met het doel de Ombudsman te laten zien hoe de bibliotheek ook op het platteland de digitale overheid ondersteunt. In Noord-Beveland was een vertegenwoordiger van het  Sociaal Loket van de gemeente en wethouder Stephan van Belzen aanwezig die enthousiast vertelde over de aanvulling van de dienstverlening van de ZBBUZZ op het sociaal loket dat in het gemeentehuis is ondergebracht.
In Veere ging wethouder Tuk aanwezig die uitgebreid in gesprek met de heer Van Zutphen over de rol van de bibliobussen in de maatschappelijke dienstverlening. Een enthousiast en frequente gebruiker van de bus vertelde over zijn ervaringen.

Naast het bezoek aan deze gemeenten bracht de Ombudsman een bezoek aan Orionis, de leerwerkplaats en organisatie voor sociale dienstverlening op Walcheren waar de ZBBUZZ ook wekelijks een standplaats heeft evenals bij de Voedselbank Walcheren. Hier was een aantal klanten aanwezig die vertelden over hun ervaringen.

Infoplaza of Ontwikkelplein van ZB Bibliotheek Zeeland
In ZB Bibliotheek werd een rondleiding georganiseerd op het Infoplaza oftewel het Ontwikkelplein van ZB. Het IDO wordt hier in nauwe samenwerking met een tiental maatschappelijke organisaties uitgevoerd zodat de netwerkfunctie van het IDO goed tot zijn recht komt. Iedere organisatie houdt op het plein spreekuur evenals het IDO en Taalhuis Walcheren. Door de nauwe samenwerking vindt een uitstekende warme doorverwijzing plaats.
De organisaties Samen Recht vinden, Welzijn Middelburg/Maatschappelijk Walcheren en het Juridisch Loket verzorgden presentaties.

Reinier van Zutphen Nationale Ombudsman, Antoinette van Zanten en Ricardo Maas.

Klaas Gravesteijn (VOB) en Jan Prins (Nationale Ombudsman organisatie)

Reinier van Zutphen Nationale Ombudsman, Lucia van Driel, adviseur onderwijs/cultuur gemeente Veere en wethouder Bert Tuk van gemeente Veere.

Johan Bos, informatiemedewerker IDO ZBBUZZ, Jan Prins (Nationale Ombudsman organisatie), Daphne Hendrikse, beleidsmedewerker recreatie, toerisme en cultuur Noord-Beveland, Ans Leestemaker (Sociaal loket Noord Beveland) wethouder Stephan van Belzen, en Reinier van Zutphen Nationale Ombudsman.

Wethouder Stephan van Belzen, Johan Bos, informatiemedewerker IDO ZBBUZZ, Ans Leestemaker Sociaal loket Noord Beveland en Reinier van Zutphen Nationale Ombudsman.