De Schoolschrijver en ZB Bibliotheek van Zeeland lanceren het Zeeuwse leesoffensief

Een impressie van de feestelijke aftrap van het Zeeuwse leesoffensief in ZB Middelburg met Marlies Verhelst, Pieter Wisse en Anne Buteijn (vlnr).

De Schoolschrijver en ZB Bibliotheek van Zeeland zijn samen een leesoffensief gestart op Zeeuwse basisscholen. Dit najaar starten acht basisscholen met een maandprogramma van De Schoolschrijver, met als finale een live gastles van een kinderboekenschrijver.

De feestelijke aftrap van dit Zeeuwse leesoffensief vond op 22 september plaats in ZB Middelburg, in aanwezigheid van de Veerse wethouder van Cultuur Pieter Wisse, en Anne Buteijn van ZB Bibliotheek van Zeeland. Kinderboekenschrijver en Schoolschrijver Marlies Verhelst gaf daar een Academie-training aan de leerkrachten van de deelnemende basisscholen. Leerkrachten deden gemotiveerd en enthousiast mee.

Dit najaar starten basisscholen uit Vlissingen, Oost-Souburg, Vrouwenpolder, Serooskerke en Middelburg met een maandprogramma van De Schoolschrijver. De serie lessen rond lezen en schrijven wordt afgesloten met een gastles van kinderboekenschrijvers – de zogeheten Schoolschrijvers – als Marlies Verhelst, Chinouk Thijssen en Marco Kunst. Als voorbereiding op de maandprogramma’s kregen tijdens de aftrap de leerkrachten van de deelnemende basisscholen een training van Marlies Verhelst. Zij gaf les over creatief schrijven en leesplezier aanjagen volgens de aanpak van De Schoolschrijver. De leerkrachten werden daarna zelf aan het werk gezet.