De Schrijverscentrale stapt over op raad van toezicht met Marjolein Moorman als voorzitter

Van links naar rechts: Michael Boogaerdt, Youssef Rahman, Marjolein Moorman, Ralph Peters, Horia Boutahar, en Anne Rube. Foto: Sanne Romeijn.

De Schrijverscentrale is overgestapt van een bestuur naar een raad van toezicht. Marjolein Moorman, wethouder in de gemeente Amsterdam, is tot voorzitter van de raad van toezicht benoemd. Johanna Somers, sinds 1 januari 2023 directeur van de Schrijverscentrale, gaat verder als directeur-bestuurder. Daarnaast is een Adviesraad Literaire Makers opgericht die de Schrijverscentrale zal adviseren over het beleid.

In haar functie als onderwijswethouder werkt Marjolein Moorman intensief aan leesbevordering. Moorman lanceerde bijvoorbeeld begin dit jaar het Amsterdams leesoffensief ‘Liefde voor lezen’. “Sinds mijn jeugd ben ik een fervent liefhebber van lezen”, zegt Moorman. “Ik kijk er naar uit om ook in deze rol te werken aan leesbevordering. En wat is oktober met de Kinderboekenweek een mooie maand om te starten als voorzitter. Via de Schrijverscentrale zijn er deze week weer honderden bezoeken van kinderboekenauteurs op scholen en bibliotheken om het leesplezier over te brengen op een nieuwe generatie.”

Johanna Somers is verheugd over de komst van de raad van toezicht en de samenstelling van de leden. “Ik ben er trots op dat een divers gezelschap plaatsneemt in onze raad van toezicht onder voorzitterschap van Marjolein Moorman. Met de expertise van de verschillende leden kunnen we de komende jaren verder bouwen aan onze doelstellingen: het aantal schrijversbezoeken verhogen en nieuwe doelgroepen bereiken, zodat we op nog meer plekken werken aan leesbevordering.”

Adviesraad Literaire Makers

Daarnaast is de Adviesraad Literaire Makers opgericht, omdat de Schrijverscentrale de stem van de bij haar aangesloten schrijvers en andere makers niet wil missen. Deze adviesraad gaat de raad van toezicht en de directeur-bestuurder gevraagd en ongevraagd van advies voorzien.

De raad van toezicht van de Schrijverscentrale bestaat uit:
•Marjolein Moorman (voorzitter) is wethouder van onder meer Onderwijs en Jeugd(zorg) voor de gemeente Amsterdam. Voorheen was Moorman onder meer fractievoorzitter van de PvdA in de gemeenteraad van Amsterdam en universitair hoofddocent Politieke Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam.

•Michael Boogaerdt (penningmeester) was voorheen controller bij KLM, organisatieadviseur en docent economie.

•Horia Boutahar is directeur van het MBO College Hilversum bij ROC van Amsterdam / Flevoland.

•Ralph Peters is adviseur public affairs bij de Koninklijke Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten (NVRD) en raadslid voor D66 in de gemeenteraad van Utrecht.

•Youssef Rahman is bestuursadviseur van het College van Burgemeester & Wethouders voor de gemeente Amsterdam.

•Anne Rube is zelfstandig adviseur en was voorheen voorzitter van de Vereniging voor Openbare Bibliotheken (VOB) en bestuurslid bij de stichting CPNB.

De Adviesraad Literaire Makers bestaat uit:
•Aby Hartog, kinderboekenschrijver en illustrator.
•Yvonne Jagtenberg, kinderboekenschrijver en illustrator.
•Suzanna Jansen, schrijver
•Rashid Novaire, schrijver