Doe mee met de nieuwe etalagewedstrijd: ‘Zomerse avonturen’!

Photo by Brooklyn Morgan on Unsplash

Als bibliotheek is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn voor je publiek. Probiblio daagt je opnieuw uit om met een frisse blik naar het raamoppervlakte van jouw bibliotheek te kijken, als creatieve en interactieve etalage voor je programmering en collectie. Doe je mee met Probiblio’s vijfde etalagewedstrijd? Dit keer is het thema ‘Zomerse avonturen’!

In deze etalagewedstrijd richten we ons op de doelgroep 0-12 jaar. We dagen je uit om om je heen te kijken en te ontdekken wat je allemaal met het thema ‘Zomerse avonturen’ kunt. Zomerse boeken, buiten op avontuur, doe-boeken, zwoele zomeravonden, op vakantie in een boek… Als het maar met de zomer te maken heeft! Ook relevant: jouw etalage sluit dan mooi aan bij de landelijke campagne voor volwassenen rondom Zomerlezen (juni t/m augustus 2023). Die roept op om met het hele gezin naar de bibliotheek te komen, want vakantie begint met boeken!

Hoe kun je meedoen?
Met het aankleden van jouw etalage kun je voorbijwandelend publiek van alle leeftijden dag en nacht inspiratie bieden. Welke raakvlakken heeft jouw bibliotheek met het thema? Licht een bepaalde themacollectie uit, of vraag aandacht voor bijzondere programmering rondom zomerse avonturen. Zorg ervoor dat het interactief, opvallend en creatief is.
Stuur een foto of filmpje van jouw etalage vóór 26 juni 2023 naar communicatie@probiblio.nl. We beoordelen de etalage op originaliteit, opvallendheid en creativiteit. Bibliotheken in het hele land kunnen meedoen!

Wat kun je winnen?
De bibliotheek met de meest originele en opvallende etalage ontvangt van ons een mooie prijs. Wegens subsidie maken enkel bibliotheken uit Noord- en Zuid-Holland kans op de hoofdprijs: een privé-etaleersessie door Tim Krauter, art director bij Boekhandel Scheltema. Ook voor bibliotheken buiten het werkgebied hebben we een mooie prijs beschikbaar: een cadeaubon van Beekwilder, dé winkel voor de aankleding van je etalages. De winnaars worden in juli 2023 bekend gemaakt, over de uitkomst wordt niet gecorrespondeerd.

Privé-etaleersessie aanvragen
Kan jouw bibliotheek wel wat tips en tricks voor de etalage of inrichting gebruiken? Tim Krauter organiseert speciaal voor bibliotheken ook privé-etaleersessies op aanvraag. Tim: ‘Tijdens mijn workshop laat ik zien hoe kleine veranderingen grote impact kunnen hebben op de beleving van de bezoeker. We lopen samen met je team (max 4 personen) door de bibliotheek om knelpunten onder de aandacht te brengen en gericht met oplossingen te komen. Door mijn frisse en nuchtere kijk kom ik snel tot nieuwe inzichten en help ik jullie om de oplossingen ook na mijn vertrek voort te zetten. Uiteraard stem ik samen met de bibliotheek af waar de focus ligt en is het echt een sessie op maat.’ Wil jij dit ook? Een workshop duurt ongeveer 2 uur en Tim vraagt hiervoor 85 euro per uur. Aanmelden kan via Karen Bertrams: kbertrams@probiblio.nl

Tips voor jouw etalage
In dit artikel geven we tips hoe jij met je etalage een eerste indruk kunt maken op jouw omgeving. Zoals: focus op waar jouw bibliotheek voor staat en laat dit in al jouw communicatie-uitingen zien, zowel in de bibliotheek als online. Je vertelt als het ware één verhaal. Om bibliotheken op weg te helpen met de etalagewedstrijd ‘Zomerse Avonturen’ heeft Probiblio in samenwerking met Visual Merchandiser/Art Director bij Scheltema Tim Krauter zomerse kant-en-klare materialen ontwikkeld om in je etalage én bibliotheek te plaatsen. Zie DEZE LINK voor meer info.

Meer informatie?
Neem contact op met Karen Bertrams of Julia van Haaster.