DOK Delft kiest voor OCLC Wise

Met genoegen brengen wij het nieuws dat DOK Delft en OCLC op 9 juni een overeenkomst hebben getekend voor de implementatie van OCLC Wise® . Deze ondertekening markeert niet alleen de start van de overgang naar een nieuw bibliotheeksysteem voor DOK, maar ook een uitbreiding van de Wise-community in de Benelux, aldus OCLC. De innovatieve en meervoudig landelijk en internationaal bekroonde bibliotheek in Delft trekt jaarlijks zo’n 600.000 bezoekers, waarmee het de grootste culturele instelling van de stad is. In 2018 is het pand aan het Vesteplein verbouwd naar OPEN – een nieuw centrum voor taal-, cultuur- en techniekeducatie. Een overstap naar Wise is een nieuwe stap in de constante zoektocht naar verbetering van de dienstverlening van de bibliotheek voor alle Delftenaren.

Evert Bancken, adjunct-directeur en financieel adviseur DOK vertelt: ‘DOK heeft voor Wise gekozen omdat de functionaliteit goed aansluit bij de behoeften van DOK. Zeker als het gaat om de unieke kastplaatsingen voor onze jeugdleden. Daarnaast hebben wij veel vertrouwen gekregen in OCLC door de gedegen aanpak in het selectietraject en sluit die professionele aanpak goed aan bij de wijze waarop DOK haar projecten uitvoert.’

DOK kiest naast het Wise-basispakket ook voor schoolWise, dé oplossing voor De Bibliotheek op School met veel mogelijkheden voor leerkrachten om kinderen te stimuleren in het lezen en hen te begeleiden bij het zoeken en vinden van informatie.Jeugd is een belangrijke doelgroep van DOK. Zo ontving zij in 2017 nog een prijs van Probiblio vanwege het initiatief om de jeugd- en jongerencollectie anders te presenteren en te laten beleven, waarbij de inbreng van kinderen een belangrijke rol speelde. DOK kan met schoolWise vertrouwen op een betrouwbare bibliotheek-assistent voor basisscholen, die het mogelijk maakt dat kinderen zelf op kindvriendelijke wijze informatie kunnen vinden en materialen kunnen lenen.
‘We zijn blij en trots dat we met een bibliotheek gaan samenwerken die door media en bezoekers vaker de leukste bibliotheek van Nederland wordt genoemd. Met OCLC Wise willen we een bijdrage leveren aan de inspirerende wijze waarop DOK hun bezoekers van dienst wil zijn,’ aldus Saskia Leferink, directeur OCLC Benelux. ‘We vertrouwen erop dat we DOK nu en in de toekomst hun waarde voor de gemeenschap helpen verder te vergroten.’