KB lanceert nieuwe website Bnetwerk voor bibliotheekmedewerkers

De Koninklijke Bibliotheek (KB) heeft vandaag de nieuwe website Bnetwerk gelanceerd, bedoeld voor medewerkers en partners in het bibliotheeknetwerk. De website vervangt een aantal bestaande websites, namelijk kb.nl/ob en Bibliotheekenbasisvaardigheden en (deels) Bibliotheekinzicht.

Op de nieuwe website Bnetwerk wordt alle relevante informatie van de KB (al dan niet in samenwerking met haar partners) overzichtelijk bij elkaar aangeboden, gesorteerd op onderwerp, thema, programma of rol. Doel van de site is dat een bibliotheekmedewerker of -manager alle relevante informatie van de KB bij elkaar vindt, passend bij zijn of haar eigen rol en onderwerp. De website vervangt een aantal bestaande websites, te weten kb.nl/ob en Bibliotheekenbasisvaardigheden en (deels) Bibliotheekinzicht.
Daarnaast bevat de site ook verwijzingen naar andere relevante websites, die mogelijk in een later stadium worden geïntegreerd in Bnetwerk.

De website is ingedeeld in de secties ‘Lezen & vaardigheden’, ‘Landelijke voorzieningen’ en ‘Beleid’, die op hun beurt weer een aantal subonderdelen hebben, zoals ’Basisvaardigheden volwassenen’, ‘Digitale geletterdheid jeugd’, ‘LDI’, ‘Kennisdeling & expertise’, ‘Onderzoek’ en ‘Innovatie’. Verder biedt de homepage uitgelichte items en het laatste nieuws van de KB.
De site biedt verschillende slimme zoekfuncties en mogelijkheden om te filteren. Bij de onderwerpen staan ook directe links naar relevante groepen op MetdeKB of Biebtobieb, contactpersonen en relevante gerelateerde onderzoeksartikelen. (Zie dit filmpje voor uitleg over de nieuwe website)

Het is de bedoeling dat de komende jaren meer sites en informatie overgaan naar Bnetwerk, waardoor het aantal websites voor professionals in het bibliotheeknetwerk kan worden verminderd en de vindbaarheid van informatie verder verbetert, zo meldt de KB.

Aanleiding voor de lancering van de nieuwe website is een onderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd onder bibliotheekmedewerkers en waaruit bleek dat er behoefte bestaat aan een overzichtelijke website waar alle informatie uit het bibliotheeknetwerk bij elkaar komt.
‘In de afgelopen jaren zijn er meer dan twintig sites ontstaan met KB-informatie voor het openbare-bibliotheeknetwerk. Hierdoor zagen medewerkers soms door de bomen het bos niet meer. Medewerkers gaven in het onderzoek aan moeilijk de juiste en relevante informatie te kunnen vinden. Ze willen graag één ingang voor alle informatie en liefst informatie afgestemd op hun rol of functie. De KB wil met Bnetwerk voldoen aan deze vraag. De site is nog in opbouw; in de komende jaren wordt Bnetwerk steeds verder aangevuld,’ aldus de KB bij de aankondiging van de nieuwe website in mei van dit jaar.