EBSCO Information Services onderzoekt mogelijkheden voor generatieve AI

EBSCO Information Services ‘erkent het potentieel van generatieve AI voor academisch onderzoek en bibliotheken’ en onderneemt stappen om AI te integreren in zijn producten. Daartoe voert het bedrijf proefprojecten uit ‘met als doel een nieuwe standaard neer te zetten voor het vinden en doorgronden van informatie voor studenten, docenten en onderzoekers’.

EBSCO heeft geïnvesteerd in een gebruikersinterface voor zijn onderzoeksplatformen, waaronder EBSCO Discovery Service (EDS) en EBSCOhost, waarin de AI-proefprojecten zullen worden geïntegreerd. Het gaat hierbij om zoeken in natuurlijke taal, verbeterde evaluatie van zoekresultaten door middel van samenvattingen en kerninzichten, conversatie-interactiviteit met brondocumenten (waaronder meertalig), zoekattenderingen en contentaanbevelingen. De verkregen inzichten zullen duidelijk worden aangemerkt als AI-gegenereerd, en indien gewenst kunnen bibliotheekbeheerders de functie verwijderen uit het profiel van hun bibliotheek.

Linked Data
EBSCO gebruikt AI al een aantal jaren op operationeel vlak; het bedrijf breidt dit gebruik nu uit om metadata te verbeteren, content te categoriseren en linked-datarelaties te bouwen. ‘Linked data bieden generatieve-AI-modellen toegang tot een enorm netwerk van onderling gekoppelde informatie, waaronder vocabulaires en kennisgrafieken. Deze aanpak helpt de totale proceskosten en de impact van generatieve AI op het milieu te minimaliseren en zorgt er tegelijkertijd voor dat de algehele implementatie niet veel inspanning vergt van bibliotheken’, zo stelt het bedrijf.

Desinformatie
Hoewel generatieve AI veelbelovende kansen biedt, is het cruciaal om ook te beseffen dat het kwetsbaar is voor potentiële desinformatie en feitelijke onjuistheden, weet EBSCO. ‘Het is onze missie om onderzoekers te voorzien van betrouwbare informatie, wat betekent dat we kiezen voor een kwaliteitsgerichte aanpak. We streven ernaar AI-mogelijkheden in te passen in een raamwerk van zorgvuldig samengestelde content. Dit helpt niet alleen de verspreiding van desinformatie te voorkomen, maar zorgt er ook voor dat onze AI-technologie relevante en accurate wetenschappelijke bronnen aanbiedt aan gebruikers. De proefprojecten zullen zich richten op het vinden van de meest betaalbare, effectieve opties voor bibliotheken’, zo belooft EBSCO.