Een feestelijk welkom voor Afghaanse vluchtelingen in Bibliotheek Gelderland Zuid

“Ze voelden zich erg welkom en voor het eerst in lange tijd onbekommerd”. De Nijmeegse Hassin Niazi vertelt over de avond die ze zaterdag 6 november samen met de Bibliotheek Gelderland Zuid organiseerde voor Afghaanse vluchtelingen uit Heumensoord. In de ochtend waren er creatieve workshops voor meer dan 100 Afghaanse kinderen. De bibliotheek wil aan de nieuwe bewoners laten zien dat iedereen welkom is in de bieb om de (digi)taal te leren en andere mensen te ontmoeten.

’s Ochtends hoor je bij binnenkomst al een hoop vrolijke kinderstemmen door de bieb schallen. Op verschillende plekken in Bibliotheek De Mariënburg doen Afghaanse kinderen mee aan activiteiten. De Rotaryclub Nijmegen Zuid financiert deze ochtend, en werkt met tien vrijwilligers mee. Er is prentenboekenyoga, een workshop Bikablo tekenen, cupcakes versieren, stop-motion filmpjes maken en muziek. De ouders kunnen ondertussen de bibliotheek verkennen. Een van die ouders is Farwid Dehjar. Vijftien jaar geleden woonde hij in Vlaardingen, maar keerde weer terug naar Afghanistan. Nu is hij opnieuw gevlucht voor de Taliban en woont sinds twee maanden met zijn vrouw en kinderen in Heumensoord. Farwid spreekt perfect Nederlands. Toen Farwid een e-mail kreeg met een uitnodiging voor deze feestelijke ochtend in de bibliotheek, gaf hij zijn gezin meteen op. “Fantastisch dat de bibliotheek dit organiseert. De bibliotheek is een gezellige plek om andere mensen te ontmoeten.” In Vlaardingen kwam Farwid vaak naar de bibliotheek om taal- en techniekboeken te lenen. “Techniek heeft mijn interesse, ik las toen ook veel het tijdschrift ‘Kijk’. Zo verbeterde ik mijn Nederlands.” Vanochtend is hij onder de indruk van de workshop stop-motion. “Mooi om te zien dat kinderen binnen een half uur een prachtig animatiefilmpje kunnen maken!”

Feest der (h)erkenning
De 30-jarige Hassin Niazi is als kind met haar familie gevlucht uit Afghanistan. Ze nam het initiatief om in de bibliotheek een avond te organiseren met Afghaanse muziek, poëzie en eten. De organisatie Young Vibes leverde een financiële bijdrage. “Ik weet uit eigen ervaring dat het belangrijk is om je verbonden te voelen met het land waar je naartoe bent gevlucht. Ook zijn poëzie, muziek en eten belangrijke onderdelen van de Afghaanse cultuur. Ik wilde een veilige omgeving bieden waarin ze kunnen luisteren naar artiesten en ook zelf kunnen optreden. Voor echte verbinding is het namelijk belangrijk dat je je gehoord voelt en zelf iets kan toevoegen.” Verschillende artiesten betraden het podium: er was muziek met tabla en harmonium, zang, spoken word en een kort verhaal. Hassin: “De zestig aanwezige Afghanen waren erg dankbaar voor deze avond. Een aantal streamde de optredens naar familieleden in Afghanistan en andere Afghanen in Heumensoord, zodat zij er ook wat van meekregen. Vijf mensen vanuit Heumensoord betraden het podium tijdens de open mic. De band speelde bekende traditionele nummers waarbij mensen enthousiast meezongen. Er was Afghaans eten, iets wat ze al drie maanden niet hadden geproefd. Ze voelden zich echt even thuis.”

Maatjes
Twintig Nederlandse jongeren waren ’s avonds aanwezig om maatje te worden met iemand uit Heumensoord. Om elkaar beter te leren kennen en van elkaar te leren. Hassin: “De sfeer was gemoedelijk en dat maakte de interactie met elkaar makkelijker. De maatjes kregen een beter beeld van de huidige situatie van de vluchtelingen, maar ook van de Afghaanse cultuur. Ze verheugen zich erop om hun Afghaanse maatje beter te leren kennen.”