Drentse bibliotheken bieden hulp aan woningzoekenden

Vanaf 1 oktober kunnen woningzoekenden in de bibliotheek hulp krijgen bij het vinden van een sociale huurwoning via Thuiskompas, de nieuwe website van alle Drentse woningbouwcorporaties samen. Biblionet Drenthe gaat hiertoe een samenwerking aan met acht woningorganisaties en hun huurdersorganisaties. De bibliotheken gaan met name hulp bieden aan woningzoekenden die het lastig vinden om met de computer om te gaan.

Op het online platform Thuiskompas staan de beschikbare sociale huurhuizen van acht Drentse woningcorporaties. Woningzoekenden schrijven zich gratis in en kunnen daarmee reageren op alle huurhuizen van de deelnemende corporaties. Een nadeel is dat het gebruik alleen nog digitaal gaat. Voor de minder digitaalvaardige woningzoekenden kan dat mogelijk een drempel zijn, aldus Biblionet Drenthe, dat stelt dat bibliotheken een rol willen spelen bij het verlagen van die drempel.  De medewerkers van de bibliotheek staan klaar voor iedereen die het gebruik van Thuiskompas moeilijk vindt, ook voor wie geen lid is. Woningzoekenden kunnen zo bijvoorbeeld wegwijs gemaakt worden bij het vinden van informatie op Thuiskompas, ze krijgen uitleg over inschrijven en reageren op een woning, het aanmaken van een e-mailadres en het opvragen van een inkomensverklaring. ‘Deze ondersteuning sluit aan bij de ontwikkeling van de bibliotheek naar maatschappelijk-educatieve organisatie,’ aldus Biblionet.

Annelies Bakelaar, directeur van Biblionet Drenthe, zegt over de samenwerking: ‘Als openbare bibliotheken vinden we dat iedereen digitaal mee moet kunnen doen. Voor veel mensen is het gebruik van e-loketten niet makkelijk. Toen we dan ook hoorden van Thuiskompas, het e-loket van de Drentse woningcorporaties, zijn we daarom direct in gesprek gegaan. Dit heeft tot een mooie samenwerking geleid waar Drentse woningzoekenden van kunnen profiteren.’

Bert Moormann, bestuurder van Domesta, Hans van Gellecom namens de huurdersorganisaties en Annelies Bakelaar, directeur-bestuurder van Biblionet Drenthe ondertekenen op donderdagochtend 1 oktober in Bibliotheek Emmen officieel de samenwerkingsovereenkomst. Door de nieuwste richtlijnen rondom corona vindt de ondertekening van de samenwerking tussen Biblionet Drenthe en Thuiskompas niet live plaats. Er wordt nu gekeken naar een online alternatief.