Een overvolle Cultuurfabriek bij de eerste Veenendaalse Keti Koti viering

Bomvol was het afgelopen zondag, 2 juli, in De Cultuurfabriek Veenendaal. Bij Bibliotheek Veenendaal werd de eerste openbare Keti Koti viering gehouden en daar was duidelijk veel animo voor. De extra stoelen waren niet aan te slepen en de, speciaal voor dit evenement, gemaakte pindasoep was binnen een mum van tijd op. De viering was een initiatief van Sanne Heymann (freelance programmeur Bibliotheek Veenendaal) en het Surinaams-Veenendaalse boegbeeld Joyce Marsman. Zij hoopten met deze middag, naast het creëren van een stukje kennis en bewustzijn over het slavernijverleden, ook de brug te slaan naar het huidige Veenendaal. Naar de diversiteit van de mensen die er wonen. En deze mensen ook met elkaar te verbinden.

De middag werd geopend met korte woorden van beide initiatiefnemers. Daarna droeg Wilco van Doorn, één van de dichters van het Stasdichtersgilde, een speciaal voor deze middag geschreven gedicht voor. De jonge danseressen van Fransisca dos Santos lieten de hele Cultuurfabriek en het Kees Stipplein swingen op Afrikaanse muziek en voor meer verdieping rondom het slavernijverleden konden mensen terecht in de Kunstkubus, bij de lezing van Leo van Houwelingen. Voor de allerkleinsten werd er door Elvy Tjin voorgelezen uit ‘Op de rug van Bigi Kayman’. En wie meer wilde weten over de Surinaamse cultuur, Surinaams eten of zwarte poppen in Afrikaanse kleding, kon terecht bij Joyce Marsman, die vol passie bij haar eigen Surinaamse Marktkraam stond.