FlevoMeer Bibliotheek Lelystad opent fototentoonstelling over én voor laaggeletterden

Angelina en haar zoontje zijn samen aan het leren. Hij helpt haar en zij helpt hem. Foto door Tara van Meeteren

Tara van Meeteren, student Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam, maakte voor haar afstudeeropdracht een fotoreportage over laaggeletterdheid. Dit deed ze in samenwerking met FlevoMeer Bibliotheek Lelystad. De fotoreportage, genaamd: ‘Verhalen van verborgen kracht’, zal op donderdag 10 oktober om 11.00 uur geopend worden bij FlevoMeer Bibliotheek Lelystad.

Laaggeletterdheid vormt een groot maatschappelijk probleem. Laaggeletterdheid houdt in dat iemand moeite heeft met lezen, schrijven en/of rekenen. Dit geldt voor ongeveer 2,5 miljoen mensen in Nederland. Hoewel het zo’n groot probleem is, hoor en zie je weinig over dit onderwerp. Dit komt doordat er nog veel schaamte heerst op laaggeletterdheid. Tijd om dit taboe te doorbreken.

De fototentoonstelling toont de verhalen van vier mensen die laaggeletterd zijn of zijn geweest. Van de dieptepunten tot de weg omhoog: wat drijft ze en wat heeft ze geholpen. Hoe hebben zij hun schaamte weten om te zetten in kracht. Ze zijn hiermee een belangrijk voorbeeld voor anderen en doorbreken het taboe. Het doel van de fototentoonstelling is dan ook het inspireren en aanmoedigen van laaggeletterden om ook een stap te zetten en hun schaamte te doorbreken.

Voordat de fotoreportage gemaakt werd, is er eerst onderzoek gedaan naar het onderwerp en de doelgroep. Hieruit bleek dat een groot probleem als dit vraagt om een grote aanpak. In samenwerking met Flever, de provinciale uitvoeringsorganisatie voor een Vitale samenleving en de arbeidsmarktorganisatie voor de sector zorg en welzijn, is besloten om er een reizende fototentoonstelling van te maken. De fototentoonstelling zal eerst in alle vestigingen van FlevoMeer Bibliotheek te zien zijn en daarna naar meerdere locaties in Flevoland afreizen.

Naast een speciale dank aan Flever voor het helpen organiseren van de reizende fototentoonstelling, gaat er ook een speciale dank uit naar Sprankl Reclame voor hun waardevolle bijdrage in het maken van de drukwerken voor de fototentoonstelling.

De fototentoonstelling is toegankelijk voor iedereen. Het is niet alleen inspirerend voor laaggeletterden. Het zet jezelf ook aan tot meer bewustwording. Het laat je inzien hoe belangrijk elke stap is voor iemand die laaggeletterd is, of het nu om kleine of grote doelen gaat.

Bezoek de tentoonstelling en laat je inspireren door de verhalen die met weinig woorden zoveel te zeggen hebben. Kijk op www.flevomeerbibliotheek.nl voor alle data en plaatsen van deze reizende expositie.