GO Opleidingen start training Introductie AI voor bibliotheek, mediatheek en onderwijs

Foto: teve Johnson / Unsplash

Opleidingsinstituut GO Opleidingen start met een training van één dagdeel over het gebruik van (generatieve) AI-applicaties in de bibliotheek, mediatheek en onderwijs.

De laatste maanden gaat er geen dag voorbij zonder dat Artificial Intelligence (AI) en Chat GPT-achtige applicaties in het nieuws komen. Deze zogenaamde generatieve AI-toepassingen kunnen rekenen op zowel positieve als negatieve reacties. Om een goed beeld te krijgen van wat dit soort applicaties nu precies zijn, wat ze doen, wat de voordelen, gevaren en de uitdagingen zijn voor het onderwijs, bibliotheek en #mediatheek is het belangrijk om basiskennis -en inzichten te krijgen in AI en haar toepassingen.

In de drie uur durende sessie ‘Introductie AI in de bibliotheek, mediatheek en onderwijs’ wordt ingegaan op Chat GPT en gelijksoortige applicaties en hun rol binnen opleiding, ontwikkeling en informatiedienstverlening.

Na afloop van de sessie geeft de deelnemer voldoende kennis en inzicht om te bepalen in welke mate (generatieve) AI-toepassingen kunnen bijdragen aan een betere informatiedienstverlening voor de eigen organisatie.

Tijdens de sessie komen de volgende aspecten aan de orde:

• Wat is (generatieve) AI en hoe werkt het?
  • Een greep uit een aantal nuttige applicaties
  • Betere resultaten boeken met (generatieve) AI
  • Hoe kun je (generatieve) AI-toepassingen gebruiken in de dienstverlening?
  • Ethisch gebruik maken van (generatieve) AI (in het onderwijs)
  • Voorbeelden, tips en valkuilen

Meer informatie is HIER te vinden.

Een andere cursus die mogelijk interessant is voor bibliotheekmedewerkers, is een 1-daagse interactieve cursus over het gebruik van beelden en teksten die door AI contentgeneratoren/ robots worden vervaardigd in relatie tot het auteurs-  en privacyrecht.. Daarover is HIER informatie te vinden.