Gelderse bibliotheken op zoek naar WO II verhalen

Foto: © Jan van de Lagemaat

(Video’s onder bericht)

Rijnbrink, de Gelderse Bibliotheken en Erfgoed Gelderland zijn samen op zoek naar Gelderse oorlogsverhalen. Als vervolg op de tournee van WO2-cafés in 2020 kunnen daarom nu online bijzondere of persoonlijke verhalen gedeeld worden. Ook documenten, beeldmateriaal en/of objecten over de Tweede Wereldoorlog in Gelderland mogen worden ingestuurd. Het mag van alles zijn: foto’s, brieven, dagboeken of objecten, als er maar een bijzonder of persoonlijk oorlogsverhaal bij hoort. De ingezonden verhalen worden verzameld op het cultuurhistorische platform mijnGelderland van Erfgoed Gelderland. Insturen kan op deze pagina.

Liemers Museum
Heb je een object uit de Liemers met een mooie geschiedenis thuis liggen? Het Liemers Museum neemt deze graag op in de collectie. Voor meer informatie, stuur een mail naar info@liemerskunstwerk.nl of bel naar 085 – 040 99 71.

Van verzameling naar talkshow
Naast de verzameling van verhalen op mijnGelderland staat er een talkshow op de planning aan het eind van de inzameling. Hierin zullen enkele verhalen en objecten door experts worden besproken. Tijdens de inzamelingsperiode gaat razende reporter Bas Steman op zoek naar bijzondere verhalen. Wie weet komt hij wel bij jou langs.

De doorstart van de WO2-cafés is een samenwerking van Rijnbrink, Erfgoed Gelderland (mijnGelderland), WO2GLD en de Gelderse bibliotheken. De doorstart wordt mede mogelijk gemaakt door Provincie Gelderland. Voor meer informatie kun je contact opnemen met jelle.vandegraaf@rijnbrink.nl.