Genomineerden Beste Bibliotheek van Nederland 2023 zijn bekend

Tijdens de juryvergadering op 14 juni is een shortlist gemaakt van 5 bibliotheken. Er waren dit jaar 7 inzendingen, waarvan 1 inzending door een bibliotheeklid werd gedaan die zijn bewondering voor deze bibliotheek kenbaar wilde maken. Twee bibliotheken vielen af omdat de jury ze ‘potentieel’ goede bibliotheken werden genoemd, maar nog te kort open waren om een goed oordeel te kunnen vellen. De jury heeft deze bibliotheken aangeraden om zich opnieuw aan te melden voor de editie 2024. De jury zal tijdens de editie van 2023 extra aandacht besteden aan de programmering.

De genomineerden:
•Barendrecht Carnisselande (de Bibliotheek Aanzet)
•Huiskamer van Heteren (de Bibliotheek Gelderland Zuid)
•Katwijk Schelpendam (Bibliotheek Katwijk)
•Purmerend (de Bibliotheek Waterland)
•Son en Breugel (Bibliotheek Dommeldal)

Vakjury
De vakjury bestaat uit:
•Voorzitter Chris Wiersma, voormalig directeur-bestuurder van de Bibliotheek Groningen, BiSC Utrecht en De Nieuwe Bibliotheek in Almere.
•Erna Staal, directeur-bestuurder Bibliotheek Gouda.
•Gerard Meijer, programmamanager SPN: Stichting Samenwerkende POI’s Nederland.
•Jeanine Deckers, directeur-bestuurder Bibliotheek Bibliorura, bestuurslid Vereniging van Openbare Bibliotheken, architectuurhistoricus en maker van de blog Ten Aanval.
•Ilona Ebels, manager bibliotheken Biblionet Groningen en vertegenwoordiger van Hoogezand, de winnaar van de vorige editie.

Voor ondersteuning en advies zorgen Menno Goosen (hoofdredacteur Bibliotheekblad) en Anne van den Dool (jurycoördinator).

Uitreiking
De uitreiking zal dit jaar op 9 november zijn. Locatie wordt tzt bekend gemaakt.