Beleidsplan hogeschoolbibliotheken: ‘partner in onderwijs en onderzoek’

Het kennisnetwerk voor hogeschoolbibliotheken SHB heeft zijn beleidsplan 2020-2023 bekendgemaakt, een aanscherping van het beleidsplan 2015-2018. Hierin staan vier speerpunten waaraan het SHB de komende jaren gaat werken.

De hogeschoolbibliotheken hebben te maken met allerlei veranderingen; denk aan de toenemende digitalisering van informatie en de manier waarop onderwijs en onderzoek worden vormgegeven. Dit biedt vele kansen waar de hogeschoolbibliotheek, in partnerschap met het onderwijs en met onderzoek van de hogeschool, de komende jaren op wil inspelen. De coronacrisis benadrukt de urgentie van deze ontwikkelingen nog eens extra. Het beleidsplan 2020-2023 is een aanscherping van het SHB-beleidsplan 2015-2018 omdat dat nog altijd actueel en van waarde is.

De vier speerpunten van het beleidsplan 2020-2023 zijn:

• Samen verbeteren van de toegang tot gevalideerde (open) content.
  • Versterken en profileren van de in- en externe positie van de hogeschoolbibliotheek als partner in onderwijs en onderzoek.
  • Vormgeven van strategisch partnerschap binnen het landelijke en internationale krachtenveld.
  • Fungeren als expertise- en innovatienetwerk en ook als zodanig bekendstaan.

Met het programma zoekt het SHB nadrukkelijk aansluiting bij strategische partners om mee samen te werken en een visie op de verdere toekomst mee te ontwikkelen. Het SHB (Samenwerkingsverband HogeschoolBibliotheken) vertegenwoordigt zelf 33 deelnemende hogeschoolbibliotheken.

Het beleidsplan is hier in te zien en ook te downloaden via www.shb-online.nl

[Foto: Shutterstock]