Hans Willem Cortenraad nieuwe voorzitter CPNB

Per 1 januari treedt Hans Willem Cortenraad aan als nieuwe voorzitter van de Stichting CPNB. Hij volgt Erna Staal, directeur-bestuurder van de Bibliotheek Gouda, op die tot voor kort de rol van voorzitter op zich nam. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de CPNB dat het bestuur heeft besloten een onafhankelijke voorzitter aan te trekken.

Cortenraad heeft 18 jaar gewerkt als algemeen directeur van logistiek dienstverlener CB. Daarvoor bekleedde hij meerdere functies in het boekenvak, onder andere als directeur van boekhandelsketen Bruna. Ook zat hij in de raad van toezicht van de Bibliotheek Rotterdam. Cortenraad is een zeer ervaren bestuurder en heeft veel ervaring in de collectiviteit. Maar belangrijker: hij heeft een groot hart voor die collectiviteit. Als geen ander kent hij het belang van het bundelen van de krachten in het boekenvak. Samen met het bestuur zal hij verder bouwen aan de toekomst van de stichting CPNB. Cortenraad zal leiding geven aan een nieuw toekomstbestendig convenant, waar op dit moment hard aan wordt gewerkt.

Hans Willem Cortenraad:
‘In het huidige tijdsgewricht is de rol van de CPNB en de continue aandacht die zij geeft aan het boek en de lezer meer dan ooit van belang voor het boekenvak. Daar lever ik zeer graag een bijdrage aan. Hierbij mogen structuren niet belemmerend werken. Ik kijk ernaar uit met directeur Eveline Aendekerk en het CPNB-team aan de slag te gaan.’

Maaike le Noble vice-voorzitter CPNB-bestuur:
‘Het bestuur van de stichting CPNB is erg blij met de komst van Cortenraad, die met zijn jarenlange ervaring als gepassioneerde “boekenvakker” het collectief komt versterken. Zijn daadkracht en toewijding komen goed van pas. We staan met elkaar voor grote uitdagingen, met op de eerste plaats het bereiken en in beweging brengen van de boekenlezer.’