Lancering van het Amsterdams Leesoffensief bij de Open Schoolgemeenschap Bijlmer

(Video onder het bericht)

Iedereen verdient het om goed te leren lezen en te kunnen genieten van alle prachtige boeken die er zijn. Nu lopen veel Amsterdamse scholieren de kans om laaggeletterd van school te komen, waardoor ze vaak niet goed genoeg kunnen lezen en schrijven om een baan te vinden. Daarom gaat Wethouder Onderwijs Marjolein Moorman samen met enthousiaste lezers de komende maanden langs bij middelbare scholen in de stad.

Ze werkt hierin samen met de OBA. Een OBA-medewerker helpt de leerlingen in de klas namelijk om direct gratis online OBA-lid te worden en vertelt over de voordelen die een lidmaatschap heeft. Het is belangrijk dat jongeren weten dat de bibliotheek er ook voor hun is. Een plek om te lezen, studeren of gewoon te zijn. En daarnaast biedt de OBA een uitgebreid online aanbod zoals e-books, allerlei online databanken en bijvoorbeeld gratis toegang tot Theorie.nl om te oefenen voor het brommer rijbewijs. De bibliotheek is vrij toegankelijk voor iedereen en het lidmaatschap is gratis tot 18 jaar. En jongeren kunnen in verschillende vestigingen van de OBA gratis gebruik maken van internet, computers en natuurlijk boeken lezen.

Het favoriete boek van Emma Wortelboer en Marjolein Moorman
In november bezocht Marjolein samen met tv-presentatrice Emma Wortelboer de Open Schoolgemeenschap Bijlmer. Tijdens de les spraken ze met de klas over hun eigen leeservaringen, bespraken ze elkaars lievelingsboeken en gingen leerlingen aan de slag met het ontwerp van hun eigen ideale boek. Emma sprak over met de 4VMBO klas over haar favoriete boek: Een hart van prikkeldraad. Emma’s gouden tip voor lezen: ‘Je hoeft niet alles uit te lezen! Houd het zo lang mogelijk vol, tot het je echt niet meer boeit, dan leg je hem weg. En als het je wel boeit, lees je het in een ruk uit’.

Leesoffensief Zuidoost Leest!
Dit najaar is in Zuidoost ook het Leesoffensief Zuidoost Leest! van start gegaan om het leesplezier van leerlingen te vergroten. Het komende jaar gaan alle scholen in Zuidoost (voor-, basis-, en VO-scholen) nog meer aandacht besteden aan lezen en het vergroten van de woordenschat in samenwerking met de openbare bibliotheek. Ook ouders en verzorgers worden betrokken omdat meer praten, spelen en lezen hun kinderen helpt. Het leesoffensief biedt verschillende activiteiten aan na schooltijd en de vakantieperiode.