Huygens Instituut reageert op de bots van NBD Biblion en Nina Nannini te gast bij Frits Spits

Foto: Screenshot De Taalstaat NPO Radio 1

Bibliotheekblad berichtte al eerder over de discussie waarin NBD Biblion is terechtgekomen na de beslissing om de recensenten te vervangen door artificiële intelligentie. (AI). Literatuuronderzoekers bij het Huygens Instituut, het onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur, schreven een diepgaand artikel over de pro’s en contra’s van dit project. Lees het complete artikel op de website van het Huygens Instituut.

Ook Jeanine Deckers (directeur-bestuurder van Bibliotheek Bibliorura, architectuurhistoricus en maker van het blog Ten Aanval) schreef een interessante blog over dit onderwerp.

Daarnaast was Nina Nannini, directeur-bestuurder van NBD Biblion te gast bij De Taalstaat van Frits Spits om haar verhaal te doen. Dit fragment is hieronder terug te zien. Bibliotheekblad zal in nr 4-2022 (komt uit op 29 april) aandacht besteden aan dit onderwerp en alle standpunten van de betrokken partijen belichten.