NBD Biblion onder vuur na ‘vervangen’ van recensenten door algoritmen; uitleg in webinar (15-3)

Illustratie: Shutterstock

Onlangs ontvingen ruim 700 recensenten van NBD Biblion een brief waarin werd medegedeeld dat de instelling een nieuwe manier van recenseren gaat introduceren: computergegenereerde recensies. (Metadateren) Vervolgens brak er een storm van kritiek los op sociale media, maar ook Het Parool en Tzum ( 1, 2, 3, 4, 5) reageerden op dit nieuws.

NBD Biblion in een reactie op de kritiek: ‘Onze nieuwe werkwijze van het aanbieden van korte inhoudelijke teksten aan bibliotheken heeft veel vragen opgeroepen. We willen je uitnodigen om ons webinar te volgen waarin we toelichten waarom we dit project zijn gestart en hoe we kwaliteit waarborgen. ‘

Wanneer: dinsdag, maart 15, 2022 · 15:00. Aanmelden kan HIER
Bibliotheekblad zal in nr 4-2022 aandacht besteden aan het webinar en de kritiek.