In het nieuwste nummer (5) van Bibliotheekblad (komt uit op 27 mei)

Collega
Rob Reesen rijdt in zijn bestelbus vijf dagen per week heen en weer tussen de vestigingen in het werkgebied van FlevoMeer Bibliotheek en De Nieuwe Bibliotheek voor het vervoer van boeken.

Interview Gerdi Verbeet
De vroegere Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet koestert warme herinneringen aan de bibliotheek. Ze hoefde dan ook niet lang na te denken toen Bibliotheekblad haar vroeg om als juryvoorzitter op te treden in de Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd.

Cubiss Brabant blikt terug op publiekscampagne
‘De plek waar ik …’ Zo heet de aansprekende publiekscampagne die Cubiss opzette voor en in samenwerking met de Brabantse Bibliotheken. Door de bibliotheek van nu te profileren als een maatschappelijk-educatieve bibliotheek, kreeg de landelijke merkstrategie een concrete invulling.

Biebactiviteit
Als kinderen het in Zwolle voor het zeggen hadden, wat zouden zij dan veranderen? Stadkamer organiseert ‘Als ik de baas zou zijn…’, een project voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar dat in het teken staat van de democratie.

Tamar van Moolenbroek neemt afscheid
Tamar van Moolenbroek, tot voor kort teamleider bij Bibliotheek Den Haag, verruilt na 17 jaar de bibliotheeksector voor het sociaal domein.

Vrijwilligers in de bibliotheek (deel I)
Bijna zonder uitzondering maken bibliotheekorganisaties gebruik van de inzet van vrijwilligers. Is die externe betrokkenheid een waardevolle ontwikkeling? Een welkome aanvulling op het medewerkersbestand? Of bestaat het gevaar van ‘uitholling’ van het bibliotheekwerk?

De Vlaamse digitale snelweg ligt klaar
Het Vlaamse bibliotheeksysteem vormt een van de grootste bibliotheeksystemen ter wereld. Waar gaan de openbare bibliotheken heen nu hun eengemaakte bibliotheeksysteem zo goed als klaar is?

Bijzondere Bibliotheken
De mediatheek van het Barlaeus Gymnasium is veel meer dan alleen een collectie boeken. Het is het kloppend hart van de school waar leerlingen pauzeren, studeren, gamen en elkaar bijles geven.

De ondernemingsraad in de bibliotheek
Iedere organisatie groter dan vijftig medewerkers is verplicht om een ondernemingsraad te hebben. De bibliotheek dus ook! Tijd om het licht eens te laten schijnen op de OR.

Topstukken uit de KB
In de KB ligt het mooiste gekleurde exemplaar van een beroemd natuurhistorisch werk. Deze prachtuitgave getuigt van de enorme interesse voor natuurlijke zeldzaamheden in de 18e eeuw.

Werken in een Amerikaanse plattelandsbibliotheek (deel IV)
Marjolein Lolkema werkt in een kleine bibliotheek in Garden Valley, een dorpje in de staat Idaho. Ze maakt zich grote zorgen over House Bill 666. Een wet die bibliotheekmedewerkers tot criminelen maakt.

Meer digitale slagkracht voor bibliotheken met nieuwe dienst
‘Bibliotheken helpen bij het bieden van maatschappelijk relevante content aan de inwoners van hun gemeente.’ Dat is het doel van de nieuwe digitale dienst WebShare van Rijnbrink.

Samenwerking tussen Bibliotheek aan den IJssel en Rabobank
Het project Digimaatje wordt breed door de bibliotheken opgepakt. In Capelle aan den IJssel doen ze dat met veel enthousiasme met de buren: de plaatselijke Rabobank aan het Stadsplein.

Management
Joris Kemps is sinds een jaar niet alleen directeur van het kleine theater, maar ook van de bibliotheek van Almelo. Zijn dagen zijn gevuld met de bieb, zijn avonden met voorstellingen.

Bibliotheken en scholen werken steeds nauwer samen
De samenwerking tussen bibliotheken en basis- en middelbare scholen wordt steeds hechter. Dat blijkt uit twee onderzoeken van de KB over het schooljaar 2020-2021.