In het nieuwste nummer van Bibliotheekblad (7, komt uit rond 23 september)

Hieronder vind je de inhoud van Bibliotheekblad 7. Nog geen abonnement? Sluit het HIER af.

Collega
Barbara Erven, HR-manager bij de Bibliotheek Eindhoven, heeft enorm veel plezier in haar werk. ‘Even informeren hoe het met iemand gaat doe ik automatisch. Daardoor kén ik de medewerkers van onze bibliotheek, en dat geeft mijn werk een diepere dimensie.’

Interview Toine Heijmans
Is alles op internet te vinden? Schrijver en Volkskrantjournalist Toine Heijmans, jurylid van de Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd, weet wel beter. ‘Voor mijn nieuwe roman zocht ik laatst werk van A. den Doolaard. Dan vind je meer in bibliotheken dan op Boekwinkeltjes.nl.’

Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd
Natuurlijk hadden we als redactie van Bibliotheekblad verwacht dat we wel wat inzendingen zouden krijgen, maar 387? De variatie is groot: verhalen, gedichten en een enkele songtekst of spoken word.

Probiblio presenteert Groeimanifest
Mirjam Zweers startte vanuit Probiblio in 2021 het project ‘De Bibliotheek van de Toekomst.’ Het resultaat is een Groeimanifest. Hoe kwam dit tot stand, en welke rollen voorziet dit manifest voor de bibliotheek in 2040?

Vijf ‘airportlibrarians’ over hun vak
Vijf gepensioneerde bibliotheekmedewerkers staan zes dagen per week in de Airport Library op Schiphol: een etalage van Nederlandse cultuur en het visitekaartje van de Nederlandse bibliotheken voor met name internationale reizigers op Schiphol.

Verbouwing Centre Céramique
‘Centre Céramique is verbouwd, heringericht, energiezuiniger en nog toegankelijker.’ Op enthousiaste toon richt het multifunctionele complex in Maastricht – met als bekendste component de bibliotheek – de schijnwerper op zijn vernieuwde onderkomen.

Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen
Rudi Crombeen geeft sinds dertien jaar leiding aan de Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen. In gesprek met een directeur die in een werkgebied van 875 vierkante kilometer bezig is de boekige bibliotheken van weleer te transformeren in gezellige ontmoetingscentra waar de maatschappelijke functies van de bieb de hoogste prioriteit genieten.

Interview Jeroen Windmeijer
Ook als je geld genoeg hebt om boeken te kopen, kun je een goede reden hebben om ze te blijven lenen. Schrijver Jeroen Windmeijer, jurylid van de Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd, is nog wekelijks te vinden in de bibliotheek.

De 25e Nationale LeesVertelwedstrijd
Iedereen die zich bezighoudt met leesbevordering kent de Nationale Voorleeswedstrijd die jaarlijks georganiseerd wordt door Stichting Lezen. Er is echter een tegenhanger voor dove en slechthorende kinderen: De Nationale LeesVertelwedstrijd, georganiseerd door Stichting Woord en Gebaar.

Onderzoek
Om digitaal burgerschap in de toekomst een stevige plek te geven binnen het aanbod, verwachten bibliotheken meer geld, tijd en expertise nodig te hebben dan nu aanwezig is.

Bijzondere Bibliotheken
In 2016 ging de eeuwenoude Deventer stadsbibliotheek, de Athenaeumbibliotheek, samen met de Openbare Bibliotheek Deventer. Naast handschriften, oude drukken en wetenschappelijke boeken bevat de collectie allerlei literatuur over Deventer.

Topstukken
In deze aflevering van ‘Topstukken uit de KB’ een boek uit de jaren dertig waarin graficus M.C. Escher (1898-1972) langzaam van richting veranderde: van landschapsprenten naar de metamorfose en naar onmogelijke perspectieven. Waarom zijn Eschers boeken minder bekend dan zijn prenten?

Management
Yuri Matteman kende de veelzijdigheid van de bibliotheek al voordat hij enkele maanden geleden aan de slag ging als directeur-bestuurder van DOK Delft. In die korte periode is hij nog meer onder de indruk geraakt van alles wat de bibliotheek doet.

JBN-congres
Na vijf jaar Jong Bibliotheek Netwerk (JBN) leek het de oprichters tijd voor een feestje. Door de coronaperiode werd die lustrumviering helaas een jaar vertraagd, maar daardoor was er des te meer tijd om ons te verheugen op een dagvullend programma. Een uitgebreid verslag.