In het nieuwste nummer van Bibliotheekblad (9/10-2022, komt uit op 25 november)

Beste Bibliotheek 2022
Bibliotheek Hoogezandwerd dit jaar gekozen tot de Beste Bibliotheek van Nederland.In dit katern, dat loopt tot pagina 29, leest u alles over de winnaar en de genomineerde bibliotheken, én de jury van de Beste Bibliotheek stelt zich aan u voor.

Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd
Dit jaar werd voor het eerst de Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd gehouden. En met succes: maar liefst 387 mensen deelden hun ervaringen, verwoord in essays, gedichten of zelfs songteksten. In dit katern, dat loopt tot pagina 43, leest u alles over de winnaars, en de jury van de Schrijfwedstrijd stelt zich aan u voor.

Asscher-gelden als voorbode van veel meer
Verkleining van het aantal gemeenten zonder fysieke openbare bibliotheek: dit was in 2017 het doel van de motie-Asscher. KWINK Groep onderzocht het effect ervan – en suggereerde en passant een structurele versterking van bibliotheken. Op Prinsjesdag 2022 bleek dat die er komt.

Reactie op Groeimanifest
In het artikel Probiblio presenteert Groeimanifest voor de Bibliotheek van de Toekomst in Bibliotheek-blad 7-2022 las u over het toekomstproject project van Probiblio. Chris Wiersma reageert op dit Groeimanifest.

Hoofddorpse bibliotheekbezoekers
Wie zijn de dagelijkse bezoekers van deze bieb? Wat betekent de bibliotheek voor hen? Bibliotheekblad ging het gesprek aan.

Management
Toen Jantine van den Boom zich een paar jaar geleden aanmeldde als oproepkracht bij haar lokale bibliotheek, had ze niet kunnen bedenken dat ze nu aan het hoofd van de organisatie zou staan.

Bijzondere bibliotheken
Op een steenworp afstand van het Van Gogh Museum ligt een goed bewaard geheim: de Van Gogh Museum-bibliotheek. De studiezaal is gratis toegankelijk voor iedereen die wil lezen over leven en werk van Vincent van Gogh, zijn tijdgenoten, voorlopers én navolgers.

De Duitse Bibliothek des Jahres
Niet alleen in Nederland hebben we de verkiezing van de Beste Bibliotheek. Ook bij onze oosterburen wordt een dergelijke verkiezing georganiseerd. Dat ook een kleine bibliotheek groots kan presteren, bewijst de bibliotheek van Güstrow (29.000 inwoners) in de Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommeren.