KB biedt gratis online trainingen aan

De Koninklijke Bibliotheek (KB) en online opleider SkillsTown zijn een samenwerking aangegaan om gratis aan alle inwoners van Nederland 28 online trainingen aan te kunnen bieden. De trainingen hebben betrekking op zowel persoonlijke als professionele vaardigheden. Met het initiatief willen de KB en SkillsTown alle Nederlanders in deze moeilijke periode ondersteunen.

In het pakket van 28 trainingen, die deel uitmaken van het aanbod van online opleider SkillsTown, wordt aandacht besteed aan zowel persoonlijke als professionele vaardigheden. De trainingen hebben betrekking op onderwerpen als timemanagement, communicatie, productiviteit, digitale vaardigheden en talen. Verder omvat het aanbod onder andere cursussen digitale fotografie, yoga en mindfulness, sporten en bewegen, gezond eten en is er een korte cursus over geluk.

De KB en SkillsTown zijn de samenwerking gestart om bij te dragen aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van alle Nederlanders. Maaike Toonen, programmamanager bij de KB, stelt bij wijze van toelichting: ‘Nu mensen niet bij de Bibliotheek terechtkunnen om te oefenen met online programma’s of mee te doen aan een cursus, willen we hun toch de mogelijkheid blijven bieden om te werken aan hun vaardigheden. Juist omdat digitale vaardigheden momenteel van cruciaal belang zijn.’

Het pakket trainingen is toegankelijk vanuit de blueprint-pagina’s Digi-Taalhuis en Thuis, zo meldt de KB. Iedere Nederlander (dus ook wie geen bibliotheeklid is) kan gratis toegang aanvragen tot de trainingen, en kan deze tot en met het einde van dit jaar volgen. Aanmelden kan via de website van de KB.