In memoriam Eric van der Wal (1958-2024)

De redactie van Bibliotheekblad ontving het bericht dat Eric van der Wal, directeur-bestuurder van Bibliotheek Montferland overleden is. Wij wensen alle nabestaanden veel sterkte toe.

De medewerkers van Bibliotheek Montferland schreven het volgende:

Toch nog onverwacht nemen wij afscheid van onze directeur/bestuurder Eric van der Wal. Hij overleed aan complicaties volgend op een operatie aan een hersentumor.

Toen Eric eind november voor het laatst in de bibliotheek kwam, namen we optimistisch en haast nonchalant afscheid. Het gevoel van opluchting dat de oorzaak van zijn klachten bekend was overheerste. Nu kon er eindelijk iets aan gedaan worden. Er lag een langdurige herstelperiode in het verschiet, maar we zouden elkaar zeker weer zien. Eric vertelde over de boeken die hij wilde lezen na zijn operatie. Tijdens zijn revalidatie zou hij de rust en tijd hebben om te lezen. De boeken die hij leende bij de bibliotheek, kwamen helaas ongelezen terug.

Eric werkte sinds 2013 als directeur/bestuurder van Bibliotheek Montferland. Hij was een betrokken mensenmens met hart voor de bibliotheek. Als hij aan kwam lopen, herkende je hem gelijk aan zijn klassieke herenhoed. Deze hoed paste goed bij hem; Eric trad niet op de voorgrond, maar was tegelijkertijd niet bang om zichzelf te laten zien.

In Montferland maakte hij de ontwikkeling mee naar een maatschappelijke en educatieve bibliotheek. Eric speelde een grote rol in de realisatie van de nieuwe, groene bibliotheek in Didam. Hij zag de bibliotheek als een plaats waar mensen centraal staan. Net na de verhuizing van Bibliotheek Didam was er volop reuring in het gebouw; kinderen van een basisschool deden mee aan een groepsbezoek, ouderen volgden een computercursus, de Raad van Toezicht vergaderde én bezoekers werkten, lazen en zochten boeken uit. Eric genoot hier zichtbaar van. Dit was hoe hij zijn bibliotheek het liefste zag!

In de afgelopen periode keek hij uit naar zijn pensioen, maar hij wilde ook nog zoveel bereiken. Zo zag hij kansen voor de bibliotheek, scholen én bezoekers in de mogelijke verhuizing van Bibliotheek ’s-Heerenberg naar een nieuw te bouwen IKC.

Eric stierf te plotseling en te jong. We zullen hem missen.

Medewerkers Bibliotheek Montferland