Inschrijving Public Library of the Year Award geopend

Tot en met 15 april 2020 is het weer mogelijk nominaties in te dienen voor de Public Library of the Year Award, een internationale prijs waarmee vernieuwende bibliotheken in het zonnetje worden gezet. In 2018 werd de prijs gewonnen door School 7 in Den Helder, vorig jaar behoorde LocHal Tilburg tot de vier genomineerde bibliotheken op de shortlist.

De prijs, die wordt georganiseerd door de IFLA en wordt gesponsord door het Deense IT-bedrijf Systematic, staat open voor openbare bibliotheken van over de hele wereld die er het best in geslaagd zijn een open, functioneel ontwerp te combineren met creatieve IT-oplossingen en die daarbij ook goed inspelen op digitale ontwikkelingen en de lokale cultuur, zo meldt de IFLA.

Voor deelname komen in aanmerking bibliotheken die nieuw gebouwd zijn of die zijn gehuisvest in een verbouwd pand dat daarvoor nog geen dienst deed als bibliotheek en die zijn opgeleverd in de periode tussen 1 januari 2019 en 31 december 2019.

In het kader van de prijs zullen openbare bibliotheken onder andere beoordeeld worden op de manier waarop zij digitale ontwikkelingen en de lokale cultuur hebben geïncorpereerd in het ontwerp van hun bibliotheek. Het ontwerp dient open en functioneel te zijn, waarbij het zowel goed aansluit bij de omgeving als creatieve en vernieuwende mogelijkheden biedt voor de gebruikers. Bovendien moet duurzaamheid een belangrijke rol spelen in het ontwerp. De nominaties zullen beoordeeld worden aan de hand van zes criteria: Interaction with the surroundings and local culture; Flexibility; Sustainability; Architectural quality; Learning space en Digitisation.

De Award, die ooit in het leven werd geroepen door het Danish Agency for Culture and Palaces in het kader van het programma Model Programme for Public Libraries, bestaat sinds 2014. De eerste editie werd gewonnen door de Craigieburn Library in Australië. In 2015 ging de titel naar de bibliotheek in de Stockholmse wijk Kista en in 2016 werd Dokk1 uitgeroepen tot Library of the Year. De eerste drie edities bleef de Danish Agency for Culture and Palaces betrokken bij de organisatie van de Award. In 2017 was er geen uitreiking. Met ingang van 2018 heeft IFLA de organisatie van de prijs op zich genomen.

In 2018 won School 7, de hoofdvestiging van KopGroep Bibliotheken in Den Helder, de Award. School 7 werd door de jury geroemd omdat zij er zo goed in slaagt ook te fungeren als een Third Place. De jury prees verder de manier waarop de Helderse bibliotheek samenwerkt met lokale partners en zich richt op sociale duurzaamheid. School 7 was volgens de jury een goed voorbeeld van hoe een bibliotheek van de 21e eeuw eruit moet zien. ’Een leven lang leren’ is een essentieel onderdeel van de missie van KopGroep Bibliotheken.

Vorig behoorde LocHal Tilburg tot de vier bibliotheken die uit 16 voorgedragen bibliotheken waren geselecteerd om mee te dingen naar de Public Library of the Year Award. Uiteindelijk ging Oodi Helsinki met de titel aan de haal.

Aan de Public Library of the Year Award, die uitgereikt zal worden tijdens de IFLA-conferentie, die in augustus plaatsvindt in Dublin, is een geldbedrag verbonden van 5000 dollar.