Ontwerp de toekomst van de bibliotheek op de Dutch Design Week (23 t/m 27 oktober)

(Ingezonden mededeling)

In de week van 21 tot 29 oktober 2023 vindt in Eindhoven de jaarlijkse Dutch Design Week (DDW) plaats. Dit is een groot internationaal negendaags evenement in Eindhoven, waarbij design in allerlei facetten centraal staat. Een grote rol is weggelegd voor de maatschappelijke taak van design, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit, veiligheid, gezondheid of educatie. Het evenement is het grootste designevenement van Noord-Europa en presenteert werk en concepten van ruim 2600 ontwerpers.

Wij zijn ervan overtuigd dat de ontwerpers op de DDW bibliotheken veel inspiratie kunnen bieden als het gaat om maakkracht, democratie en toekomstgericht denken. Daarom nodigen wij jullie uit voor (een van) de tours langs diverse projecten op de DDW, met als thema ‘maakkracht en democratie in de bibliotheek’.

Programma
Elke groep (van maximaal 15 personen) gaat onder begeleiding van een speciale DDW-gids langs diverse speciaal voor hen geselecteerde projecten. Tijdens de tour verzamelen deelnemers goede voorbeelden en ideeën, die ze meenemen naar het aansluitende middagprogramma in de bibliotheek Eindhoven. Onder begeleiding van ontwerper Charlotte Grün stellen de deelnemers hier ‘een archief van monumentale momenten’ samen. Dit levende archief groeit naarmate de week vordert, en iedere groep bouwt voort op de monumentale momenten van de vorige groepen.

In dit ‘archief van monumentale momenten’ ontstaat een krachtig beeld van de bibliotheek van de toekomst, waarin de maakkracht van bibliotheekmedewerkers én -gebruikers centraal staat. Hoe kunnen zij als actieve burgers de samenleving van morgen vormgeven? Na afloop delen we de resultaten in ons netwerk, én bouwen we verder met het oog op DDW 2024.

Praktische informatie:
Wanneer: Van maandag 23 t/m vrijdag 27 oktober starten iedere ochtend twee van deze tours.
Tijd: tour: 11:30 uur – 13:30 uur; aansluitend middagprogramma tot circa 16:00 uur
Locatie: verzamelen bij de DDW Businesslounge op het STRIJP-S terrein in Eindhoven;
Kosten: 12,50,- euro eigen bijdrage voor de (vegetarische) lunch

Aanmelden: mail jouw naam en/of namen (van collega’s) en voorkeursdag(en) (23-27 oktober) naar Tessa Hagen via dit mailadres: THagen@probiblio.nl. De plekken zijn beperkt; wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Deze tour wordt aangeboden door de KB. In co-creatie met Bibliotheek Eindhoven, Probiblio, Cubiss, BiSC, Tabo Goudswaard en de Dutch Design Week.