René Siteur vertrekt als directeur bibliotheken Hengelo en Hof van Twente

René Siteur neemt komend voorjaar afscheid van de bibliotheeksector. Hij gaat dan met pensioen. Siteur is directeur van de bibliotheken Hengelo en Hof van Twente. Vorig jaar nam hij reeds afscheid van Bibliotheek Oldenzaal.

René Siteur bereikt in april de pensioengerechtigde leeftijd, maar is tot de zomer nog beschikbaar om voor een soepele overgang te zorgen voor de nieuw aan te trekken directeur. Op 1 juni neemt hij definitief afscheid.

Siteur begon zijn bibliotheekcarrière als hoofdbibliothecaris van de Bibliotheek Goor. Toen deze bibliotheek in 2002 samenging met de bibliotheken Diepenheim, Delden en Markelo werd hij directeur van de uit de fusie voortgekomen nieuwe Bibliotheek Hof van Twente. In 2013 werd hij tevens directeur van Bibliotheek Hengelo. Beide bibliotheekorganisaties bleven eigen stichtingen met eigen personeel en eigen budgetten, maar worden vanaf 2013 gerund door één management. In het voorjaar van 2018 nam Siteur ook het directeurschap van Bibliotheek Oldenzaal op zich, na het vertrek van Bert Heideman. In mei 2020 droeg hij in Oldenzaal al het stokje over aan interim-directeur Anke Bruggeman. Dat had niet alleen te maken met zijn naderende pensioen, maar ook met de verhuizing van de Oldenzaalse bibliotheek naar winkelcentrum In den Vijfhoek en de financiële situatie, zo gaf Siteur in maart 2020 aan tegenover Tubantia. De nieuwe bibliotheek van Oldenzaal werd op 7 december feestelijk geopend

René Siteur geeft in Tubantia aan het nu een goed moment te vinden om te stoppen. ‘Er ligt in Oldenzaal een nieuwe begroting. Daarin is rekening gehouden met de bezuiniging. In Hengelo is er op de tweede verdieping het Ontwikkelplein gerealiseerd en zijn er geen grote financiële obstakels. En in Hof van Twente hebben we nieuwe vestigingen en hoeven we de eerste drie jaar niet te bezuinigen. We staan er dus al met al prima voor,’ aldus Siteur.

De sollicitatieprocedure voor een nieuwe directeur-bestuurder voor de drie bibliotheekorganisaties is inmiddels gestart.