KB publiceert dossier over bibliotheken in coronatijd

De Koninklijke Bibliotheek (KB) heeft onlangs het dossier De bibliotheek in coronatijd uitgebracht, dat een inzicht biedt in hoe de bibliotheken met de coronacrisis zijn omgegaan. Het dossier bevat analyses, interviews, een overzicht van verschillende initiatieven van bibliotheken in binnen- en buitenland en leestips. Het dossier De bibliotheek in coronatijd, dat te vinden is op Bibliotheekinzicht, biedt inzicht in de manier waarop de overheidsmaatregelen rondom de coronacrisis de verschillende functies van de openbare bibliotheek hebben beïnvloed. ‘Het coronavirus heeft alle bibliotheken in Nederland geraakt: zij waren gedwongen hun deuren te sluiten en alle activiteiten af te gelasten,’ aldus de KB, maar desalniettemin hebben de bibliotheken niet stilgezeten en allerhande initiatieven ontwikkeld. Het dossier besteedt aandacht aan deze initiatieven en aan het aanbod en gebruik van de digitale diensten van de bibliotheek. Aan de hand van verschillende voorbeelden wordt belicht hoe bibliotheken zochten naar oplossingen om binnen de gegeven omstandigheden toch nog vormen van dienstverlening aan te kunnen blijven bieden en ook wordt ingegaan op de initiatieven die buitenlandse bibliotheken ontplooiden. Ook is er aandacht voor de financiële impact van de coronamaatregelen op de bibliotheeksector. Daarnaast bevat het dossier interviews met enkele bibliotheekdirecteuren en met experts uit het veld, zoals bibliotheekarchitect Jan David Hanrath en business controller Eric van der Wal (Rijnbrink), wordt de positie van nationale bibliotheken over de hele wereld behandeld en wordt er gekeken naar de reactie op de crisis door andere sectoren.

Bij de aankondiging van het dossier enkele weken geleden meldde de KB zo niet alleen voor nu een beter beeld te willen krijgen van wat de inzet van de openbare bibliotheken tijdens de coronaperiode is geweest en hoe zij hun maatschappelijke functie tijdens deze periode hebben ingevuld, maar ook kan het volgens de KB over tientallen jaren van historisch belang zijn om hierin inzicht te hebben.

De openbare bibliotheken zagen zich genoodzaakt met ingang van 16 maart hun deuren tijdelijk te sluiten naar aanleiding van de coronamaatregelen die het kabinet op zondag 15 maart bekend maakte. Acht weken later, op 11 mei, zijn de eerste bibliotheken na een eerste versoepeling van de maatregelen weer beperkt open gegaan,.in de weken erna successievelijk gevolgd door de overige bibliotheken.

[Foto: Shuttersock]