KB start pilot ‘Thuistoegang verdiepende bronnen voor leden openbare bibliotheek’

De Koninklijke Bibliotheek (KB) kondigt aan dat alle leden van de openbare bibliotheek vanaf 4 juni tijdelijk voor zes maanden thuistoegang krijgen tot diverse verdiepende bronnen in databanken van vier leveranciers: BSL (Springer/Nature), EBSCO, GALE en PROQUEST. Deze databanken bevatten krantenarchieven, politieke archieven, literaire collecties, wetenschappelijke tijdschriften en Nederlandstalige vakbladen.De KB stelt dat het doel van de pilot is om te onderzoeken of deze verdiepende bronnen interessant zijn voor de leden van de openbare bibliotheek. De betrokken vier uitgevers BSL (Springer/Nature), EBSCO, GALE en PROQUEST hebben een uitgebreide selectie van hun titels beschikbaar gesteld met bronnen over uiteenlopende onderwerpen die interessant zijn voor een brede doelgroep, aldus de KB.

De verdiepende bronnen worden ingekocht door de KB-inkoopcommissie, met als doel te onderzoeken of deze interessant zijn voor bibliotheekleden en of het waardevol is om het bibliotheekabonnement met toegang tot deze (normaal gesproken dure) content uit te breiden, zo stelt de KB. De betreffende bronnen zijn nog niet eerder op deze manier aangeboden. Met deze bronnen zou de leerlijn voor leden van de openbare bibliotheek volgens de KB door kunnen lopen van basisvaardigheden tot en met de wetenschap.

De KB organiseert op dinsdag 26 mei van 14.00 tot 15.00 uur voor bibliotheekmedewerkers een webinar om gezamenlijk naar de bronnen te kijken.

Photo by ?? Claudio Schwarz | @purzlbaum on Unsplash