Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) sluit zich aan bij OCLC en voegt records toe aan WorldCat

De Koninklijke Bibliotheek van België (KBR). Foto door: EmDee – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61185370

De Koninklijke Bibliotheek van België voegt miljoenen bibliografische records toe aan WorldCat. Hiermee verbetert de bibliotheek de zichtbaarheid van haar collectie en worden meer mogelijkheden gecreëerd voor samenwerking tussen bibliotheken in het wereldwijde OCLC-netwerk.

De Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) voegt metadata toe aan WorldCat. Hieronder zijn ook records van haar museum dat een collectie heeft van meer dan acht miljoen culturele en historische documenten. KBR verzamelt alle Belgische publicaties en bewaart, beheert en bestudeert een omvangrijk cultureel en historisch erfgoed. De bibliotheek geeft gebruikers toegang tot informatie, faciliteert onderzoek en biedt een rijke culturele ervaring.

“KBR hoopt dat onderzoekers, studenten en cultuurliefhebbers hun weg zullen vinden naar haar collecties en zich er welkom voelen”, zei Sophie Vandepontseele, Directeur Hedendaagse verzamelingen van KBR. “Wij voelen ons ook welkom bij OCLC en kijken uit naar een vruchtbare samenwerking.”

WorldCat is het meest uitgebreide wereldwijde netwerk met gegevens over bibliotheekcollecties en -diensten. Al ruim vijftig jaar hebben de metadata-experts van OCLC, bibliotheken, contentleveranciers en vele anderen bibliografische gegevens bijgedragen, uitgebreid, verbeterd en gedeeld om culturele en wetenschappelijke bronnen in internationale bibliotheken met elkaar te verbinden. De metadata uit de KBR-collectie worden verrijkt en verbeterd in samenwerking met OCLC-medewerkers en aangesloten bibliotheken. De KBR-collecties zullen ook zichtbaar zijn via WorldCat.org, de gratis toegankelijke website waarmee gebruikers de collecties van duizenden bibliotheken kunnen doorzoeken, en via de partnersites van WorldCat.org.

“Met trots verwelkomen we de Koninklijke Bibliotheek van België als lid van OCLC”, zei Eric van Lubeek, OCLC Vice President, Global Library Services, en Managing Director, EMEA & APAC. “De KBR-collectie zal WorldCat verrijken en de zichtbaarheid van deze belangrijke werken vergroten. Bovendien zal OCLC deze records verrijken om hun vindbaarheid te verbeteren. Wetenschappers en onderzoekers over de hele wereld zullen profiteren van deze samenwerking.“

Meer informatie over de Koninklijke Bibliotheek van België vind je op https://www.kbr.be.