Geluidskunstenaar Elise ’t Hart presenteert installatie met bibliotheekgeluiden in oude Utrechtse bibliotheek

In de voormalige Utrechtse bibliotheek aan de Oudegracht is op dit moment een tentoonstelling te zien waar onder andere werk van geluidskunstenaar Elise ‘t Hart te ervaren is. ‘T Hart presenteert tijdens de tentoonstelling UtrechtDownUnder: actuele kunst in de oude bieb een installatie met ‘bibliotheekgeluiden’ uit de hele wereld.

Elise ‘t Hart verzamelde voor haar installatie Library via internet geluidsopnames van bibliotheken van over de hele wereld. De bezoeker kan zo luisteren naar geritsel, geschuifel, gefluister, gekuch en geblader in zowel Zuid-Korea als in Zweden, zowel op Engelse campussen als in de New York Library. Aanvankelijk wilde ‘t Hart geluiden uit bibliotheken door heel Nederland opnemen, maar vanwege de lockdown moest ze haar plannen aanpassen en is ze alle bibliotheekgeluiden gaan verzamelen die ze online kon vinden. Dat heeft geresulteerd in 100 cd’s met 100 verschillende opnames van over de hele wereld. De betreffende cd’s vormen samen met een meubel met een cd-speler en speakers de kern van haar installatie. Daarnaast hangen een poster met het onderzoek (onder andere waar het materiaal gevonden is en dergelijke) en twee speakers waarover een soundscape wordt gespeeld die ‘t Hart gemaakt heeft met het gevonden materiaal. Bezoekers worden uitgenodigd een cd te kiezen en te luisteren naar de geluiden van de bibliotheek van hun keuze.

Elise ’t Hart heeft een fascinatie voor dagelijkse geluiden en richtte in het laatste jaar van haar studie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht het Instituut voor Huisgeluid op, dat het begin vormt van een grote verzameling en documentatie van allerlei alledaagse omgevingsgeluiden. Ze wilde voor de tentoonstelling een installatie maken die refereert aan de oude Utrechtse bibliotheek, een ruimte die diende voor het lezen en uitlenen van boeken, voor studie, concentratie, onderzoek en stilte. ‘Het is een ruimte die mensen graag bezoeken juíst voor deze stilte. Wat maakt deze stilte zo bijzonder?,’ aldus ‘t Hart. Het verlangen naar de ‘bibliotheekgeluiden’ blijkt volgens ‘t Hart groot, vooral sinds de hele wereld massaal thuiszit: ‘“I miss being able to work at the library. So many distractions at home”, “This is perfect especially now we are all stuck home. I really miss my school’s library”. Library is een installatie die het onderzoek toont en de leegte in de ruimte opnieuw vult met deze stille klanken.’

In Bibliotheekblad nr 10 2019 verscheen in de reeks ‘Bibliotheek van de zintuigen’ een interview met Elise ‘t Hart.

De tentoonstelling UtrechtDownUnder: actuele kunst in de oude bieb wordt tweejaarlijks georganiseerd op bijzondere Utrechtse locaties en presenteert actuele kunst die vaak speciaal voor de tentoonstelling gemaakt is. Zo verwijst niet alleen Elise ‘t Hart naar de vroegere functie van het gebouw, maar legt ook Art van Triest dat verband met een installatie die bestaat uit geraamtes van onttakelde boekenkasten. Iedere kunstenaar die aan de tentoonstelling meewerkt heeft een band met Utrecht.

De tentoonstelling vindt plaats in de voormalige Utrechtse bibliotheek aan de Oudegracht 167 en is nog te bezoeken tot 21 december. Vooraf reserveren is noodzakelijk.