‘Last van dat stoffige grijzemuisimago…’

Ken je dat? Je bent op de verjaardag van een familielid en een van de aanwezigen vraagt wat je tegenwoordig doet. Bij je antwoord ‘Ik werk bij de Bibliotheek Bollenstreek’ valt de hele kamer stil en zit de visite je glazig aan te kijken. Je probeert het gesprek nog te redden met ‘we hebben acht grote vestigingen in vier gemeenten en doen tegenwoordige véél meer dan alleen maar boeken uitlenen’, maar het is al te laat. Er barst een discussie los. ‘De bibliotheek, die is toch niet meer van deze tijd? Alles gaat toch online?’ ‘Wie wil er tegenwoordig überhaupt boeken lezen die oud, vies en stoffig zijn?’ ‘Waarom wordt hier gemeenschapsgeld ingestopt?’ Daar zit je dan. Waar te beginnen met je verweer? Deze mensen zijn waarschijnlijk al jaren niet meer in een bibliotheek geweest, maar toch heb jij last van dat stoffige grijzemuisimago dat aan ons bibliotheekwerk hangt.

Uit het laatste Biebpanel over het imago van bibliotheken (2013) komt naar voren dat de Bibliotheken nog steeds voornamelijk gezien worden als een uitleenmogelijkheid voor boeken. De meeste mensen vergelijken ons in dat onderzoek met een uil. Dat is in ieder geval al beter dan die stoffige grijze muis! De uil staat hier symbool voor ‘wijsheid en kennis’. Ook wordt genoemd dat een uil ‘rust en bedachtzaamheid’ uitstraalt. In ons eigen klantonderzoek (2018) onder leerkrachten en directeuren van de basisscholen uit de Bollenstreek schoten de metaforen voor de bibliotheek ook alle kanten op. Zo werden we vergeleken met de kinderboerderij en met een tweedehandssnoepwinkel.

Werk aan de winkel dus! We hebben de afgelopen twee jaar dan ook stevig ingezet op een nieuw programma voor de basisscholen, gericht op leesplezier en op het zoeken en vinden. Daarbij zijn we primair dienstbaar aan kinderen. De Bibliotheek Bollenstreek is hiervoor met negentig basisschoolleerlingen in gesprek gegaan over wat hen drijft en belemmert bij het kiezen en vinden van een boek. ‘Hoe kunnen kinderen optimaal geholpen worden op school en in de bibliotheek?’ was ons uitgangspunt. Door dit samen met hen te onderzoeken kunnen we een gericht, onderscheidend en passend aanbod ontwikkelen. De populariteit van onze bibliotheek groeit hierdoor bij leerlingen en leraren, en dat is voor ons imago in de Bollenstreek zeker niet verkeerd.

Ook andere bibliotheken doen al heel veel aan imagoverbetering. Denk bijvoorbeeld aan de landelijke campagne ‘De bibliotheek maakt je rijker’ of aan de ‘Ik bieb’-tram die heel Rotterdam doorkruiste. Door voor deze campagne gebruik te maken van echte Rotterdammers in plaats van professionele modellen, herkenden mensen zich erin. Die zichtbaarheid werkte, de campagne krijgt een vervolg.

We hebben natuurlijk niet allemaal grote marketingbudgetten voor imagocampagnes. Maar ook op andere manieren kunnen we de bibliotheek bekender maken en van haar stoffige imago ontdoen. Ga in gesprek met je inwoners en pak je kans op die verjaardag. Doe je uiterste best om ervoor te zorgen dat de bibliotheken gezien gaan worden voor wat we zijn: dé open en toegankelijke plek, waar iedereen zichzelf kan ontwikkelen en daar vooral ook heel veel plezier aan kan beleven. Daar is niks stoffigs aan!

Dionne Dinkhuijsen is programmamanager bij de Bibliotheek Bollenstreek. Tevens maakt ze deel uit van het managementteam.

Foto: Marjan Oesterholt