Gerard Hendriks nieuwe directeur Bibliotheek aan de Vliet

Per 1 september 2020 wordt Gerard Hendriks de nieuwe directeur-bestuurder van de Bibliotheek aan de Vliet. Hij volgt Harm Smit op, die met vervroegd pensioen gaat.

Gerard Hendriks (1960) is historicus en cultureel ondernemer. Hij werkt sinds 1 december 2019 bij de Bibliotheek aan de Vliet als manager speciale doelgroepen. Daarvoor werkte hij  onder meer bij de Bibliotheek AanZet en tussen 2008 en 2019 bij Bibliotheek Zoetermeer. Eerder was hij werkzaam bij de Onderwijsbond. ‘Ik denk dat de Bibliotheek aan de Vliet enorm veel potentie heeft. We gaan de komende tijd onze vensters nog verder openzetten naar de samenleving en ons opstellen als een actieve verbinder. We zijn gericht op samenwerking en synergie,’ aldus Hendriks in een persbericht van Bibliotheek aan de Vliet.

Gerard Hendriks volgt Harm Smit op, die met vervroegd pensioen gaat, na 43 jaar werkzaam te zijn geweest in de bibliotheekwereld. Harm Smit trad in 1998 aan als directeur van de Bibliotheek Rijswijk, die in 2012 met Bibliotheek Leidschendam-Voorburg fuseerde tot de Bibliotheek aan de Vliet, waarvan hij de eerste directeur/bestuurder werd. Voorafgaand aan zijn periode in Rijswijk vervulde Smit verschillende functies binnen de bibliotheekwereld, onder andere bij Bibliotheek Zoetermeer en in Harlingen.